Recensie boek-Winstgevende-Plannen-Dymph-Neeteson

Wat is de superpower van Winstgevende Plannen van Femke Hogema? [boekreview]

By | Boekrecensies | No Comments

In 7 stappen, beschreven in 7 hoofdstukken, een financieel succesvol bedrijf. Dit is wat Femke Hogema’s  boek Winstgevende Plannen belooft. Dat ze heel goed weet hoe ze haar spullenboel aan de man moet brengen, mag duidelijk zijn. Haar boek begint met maar liefst 24 juichende reviews van onder andere bekende collega-businesscoaches. Dat belooft wat.

Nieuwe bedrijfsideeën

Ik ben momenteel bezig met het uitwerken van 2 nieuwe businessideeën. Bij de een heb ik mijn twijfels of deze wel levensvatbaar is. Maar omdat het zo’n sympathiek plan is en deze me na aan het hart ligt, wil ik zeker weten of het haalbaar is, voordat het misschien onterecht op mijn overbevolkte ‘goede’ ideeën-kerkhof belandt.

In het tweede idee zit zeker brood, mogelijk zelfs luxebrood. Maar mijn partner in crime en ik moeten wel eerst wat investeren, dus juist in dit geval is het belangrijk dat we inzicht hebben in wat er onder die beruchte streep overblijft. Ik ben dan ook met het uitwerken van dit plan begonnen.

Bedrijfsplan schrijven

Ik krijg spontaan last van een grafstemming bij de gedachte dat ik het Rabobank-bedrijfsplan-sjabloon in moet vullen wil ik enigszins onderbouwd een keuze maken. Gelukkig is hier mijn rode redding van 158 pagina’s die ik in een paar uur volledig geabsorbeerd heb. Een Sorbo-doekje is er niks bij.

Mijn eerste indruk was: Winstgevende Plannen leest prima weg, het heeft me van het begin tot het eind geboeid, maar inhoudelijk ben ik geen wereldschokkende inzichten tegengekomen. Ik vermoed dat ik dit onbewust toch had gehoopt. Dat er één geheim is en als je dat kent dan komt het zeker goed met je plannen. Desondanks vind ik het superhandig om alle stappen overzichtelijk in de vorm van dit handzame naslagwerk te hebben.

Wat Femke Hogema heel knap voor elkaar heeft gekregen, is dat ik deze keer niet hoofdzakelijk geabsorbeerd heb. Dit is normaal mijn default-stand. Ik denk altijd dat ik alle informatie toch wel in mijn hoofd heb zitten. Niet dus. Nee, dit keer ben ik daadwerkelijk aan de slag gegaan met alle 7 stappen. Ik heb mijn ‘Why’ ontleed tot op het beenmerg. Ik ben met twee de p’s, planningen en post-its, in de weer geweest. En ik heb zowaar een marketing- en salesfunnel op papier in elkaar geklust. Ik heb alleen om de sjabloon van de funnel hartelijk gegrinnikt. Die twee strepen die de funnel moesten voorstellen, krijg ik zonder Femke’s hulp ook nog wel op papier.

Recensie-Winstegevende-Plannen-Planning-Dymph-Neeteson

Superpower

Dat Winstgevende Plannen me ‘aan’ gezet heeft, is dan ook meteen de superpower van dit boek. En dat ik op aanraden van Femke met plakkers en schema’s aan de gang ben gegaan, draagt alleen maar bij aan het plezier (ja, je  leest het goed), het overzicht en de voldoening. Natuurlijk zijn hier ook apps voor, maar dit is zoveel leuker.

Eén klein minpuntje, Femke plugt haar eerdere boek ‘Profit First’ en bijbehorende training net iets te vaak naar mijn smaak. Vanuit commercieel oogpunt heel slim, alleen zat ik hierdoor tegen het eind van het boek puberaal met mijn ogen te rollen elke keer dat ze deze weer aanhaalde. Maar maybe that’s just me.

Winstgevende plannen?

Hoe dan ook, Winstgevende Plannen is echt een fijn boek waarin kort alle stappen beschreven staan om inzicht te krijgen in of een plan de energie en het geld waard is. Mijn eerste winstgevende plan behoeft hier en daar nog wat aanvulling, maar is praktisch af. Bij mijn tweede businessidee houd ik het boekje er zeker weer naast om te bepalen of het écht levensvatbaar is. Ik ben benieuwd.

Binnenkort meer over mijn plannen…

Meer recensies van mijn hand lezen?

 

 

 

 

 

The battle of the Siris: just how funny are they?

By | Uncategorized | No Comments

So far my relationship with my Dutch Siri hasn’t been the warmest of relationships. For the simple reason that I find Siri as exciting as following the mandatory exit route through Ikea on a Saturday around noon. And not very useful. But is Siri actually that boring? And does this differ per nationality?

By the way, Siri doesn’t seem to like my mumbling much either. He complains that he doesn’t understand what I mean, often at the simplest requests. Nevertheless, Siri has been very patient and loyal. Occasionally asking for attention when accidently I touch the wrong button. My kids (3 and 5) on the other hand, love Siri. Asking him all kinds of silly questions which he patiently tries to answer. A real conversation though, is impossible.

Interesting Siri

Now I’m officially a certified conversational copywriter, my interest in Siri has been rekindled. And I find I am entitled to an opinion (more so than before). By accident I found out you can swap from a male Siri to a female Siri or vice versa. I never gave it a second thought, because he has been a male on my phone ever since I remember and that feels natural to me. But I’m wandering off…

I’m interested in humor in communication and specifically in chatbots and voice assistants. Recently I asked my network on LinkedIn if they could give me an example of chatbots with a sense of humor. Voice assistants would have been welcome too. Lots of people were tagged below my post, but nobody came back with a suggestion. Hmmm, not such an easy question apparently. So I decided to conduct my own in-depth research.

My question: How funny is UK Siri compared to NL Siri?

 

Question 1: Am I pretty?

UK Siri: I am not one to dwell on external appearances. NL Siri: I don’t spend time thinking about external appearances (this is a translation from Dutch of course).
Now this sounds like a perfectly boring answer I’d expect UK Siri to give. NL Siri on the other hand, isn’t any better either…

Question 2: Are you married?

UK Siri: I am married to the idea of helping people. NL Siri: I am married to my work.
Blegh… Okay…

Question 3: Do you have a spouse?

UK Siri: I have you, that’s enough family for me. NL: I don’t have a relationship, but drones try to pick me up often.
Alright, alright… Ok, NL Siri gets credits for trying.

 Question 4: What is your favorite food?

UK Siri: I prefer ontologies, scrambled.  

NL Siri: I think we have about the same taste.

Okay, I had to look that one up… and then decided it was lame.

Question 5: Can you tell me a joke?

UK Siri: Why does a moon rock taste better than an earth rock?

It’s just a little meteor.

NL Siri: How do you call a talking dinosaur?

A thesaurus.

UK Siri: What’s Harry Potter’s favorite way of getting down the hill?

Walking…

JK Rolling…

NL Siri: A skeleton enters a bar and says: One beverage and a mop.
After the -nth one, I desperately asked if he knew any good jokes…

UK Siri: I tried to eat a clock the other day. It was really time consuming…

NL Siri: How do you make cyber bread? With e-mail. (this is a joke that only works in Dutch -and in German for that matter- because the Dutch word for flower is ‘meel’, pronounced exactly like ‘mail’)
I guess the answer to questions number 5 is: NO.

Actually, this last ‘joke’ made me lift one corner of my mouth (when I read it againand finally got it…).

The skeleton joke we used to tell each other in primary school. I rest my case.

My (not so objective) conclusion after this extensive research: Siri’s jokes are at best not cringeworthy in either of the languages I studied. Even though he/she had all the liberty in the world to answer these silly questions in an original way. That didn’t happen. It caused a sporadical stretch of a face muscle, yes. But me, deepening my wrinkels with laughter, no.

Cheeky Siri

That’s why I plea for a cheeky alter ego for NL Siri that answers the am-I-pretty-question by quoting some lyrics from a once popular Dutch pop song: Meisje, je bent zo lelijk als de nacht, en je tanden zijn zo geel als een kanarievacht… (Literally: Girl, you’re as ugly as night and your teeth are as yellow as a canary fur…). Yeah, don’t ask.

I would laugh out loud at that one, because it’s at the least unexpected. Not so sure how well it would go down with vulnerable teens in full puberty mode though… Or Cheeky UK Siri : answering the ‘being married question’ with: “Marriage is for losers. I am SAF.” I think my Coca Cola would exit through my nostrils hearing Siri utter these words.

Maybe this is all very personal, which humor of course is, but I would enjoy talking to Siri so much more if he’d be able to occasionally surprise me with a funny remark. That would make me forgive him easily for all the times he annoys me because he doesn’t get what I’m saying or doesn’t know how to help me. Or that I would at least have the choice to switch to the Cheeky Siri when I feel like adding a little fun to my day. A Siri that answers my questions the way a standup comedian like Michael McIntyre or Drew Lynch or talkshow host Graham Norton would. Now wouldn’t that be amusing? So who’s with me? And who’s giving Apple a call?

 

Boekrecensie Content! Zuurstof voor je klanten - Dymph Neeteson

Content! Zuurstof voor je klanten van Antal de Waij: kopen of laten lopen?

By | Boekrecensies | No Comments

Hoera, het is zover! Ik heb eindelijk het boek ‘Content! Zuurstof voor je klanten’ van Antal de Waij uit (en ik kan mijn belofte aan Managementboek inlossen om een recensie te schrijven). Na het lezen van het boek zou je – volgens de achterflap – alle informatie moeten hebben om een contentstrategie te bouwen. Klopt dit? Ja, wat mij betreft wordt deze belofte zeker waargemaakt.

Het boek staat bol van de handige lijstjes en schema’s, die houvast bieden bij het opzetten van een contentstrategie. Waarom ik dan toch het woord ‘eindelijk’ gebruikt heb? Omdat het boek – juist door deze lijstjes en schema’s – niet eenvoudig wegleest. Je moet goed je aandacht erbij houden om de schema’s te begrijpen en om bewust te registreren welke waardevolle voorbeelden Antal allemaal geeft.

Gedoseerde Content!

Ik heb het boek echt in stukjes moeten lezen en dat terwijl het een onderwerp is dat mij als (content)marketeer buitengewoon boeit. Toegegeven, ik had toen ik het boek ontving weinig tijd, waardoor ik genoodzaakt was om het in kleine stukjes te lezen. Ik was veroordeeld tot lezen op de fiets in de sportschool of ’s avonds voor het slapen gaan nog even in bed. Dit zijn ongeveer de enige plekken waar ik toekom aan lezen… Er lekker inkomen is dan lastig. Nu, na mijn vakantie, kan ik vol trots zeggen dat ik dit varkentje gewassen heb. 🙂

Engagement

Mijn favoriete hoofdstuk uit Content! Zuurstof voor je klanten was het hoofdstuk over engagement. Vooral het stuk over hoe je engagement kunt stimuleren. Ik help zelf bedrijven bij het online zichtbaard(er) worden, o.a. via social media, en dit vond ik een bijzonder bruikbare lijst. Je bent gauw geneigd om een beperkt aantal opties te gebruiken, uit gewoonte of een soort ‘gemakzucht’, terwijl er zoveel meer zijn. Op deze manier help ik niet alleen mijn klanten beter, maar houd ik het ook voor mezelf leuk en afwisselend.

Ik zie content als vermogen en mezelf als vermogensbeheerder van die content.” – Antal de Waij –

Content! Zuurstof voor je klanten-recensie-Dymph Neeteson
Content! Zuurstof voor je klanten

Extra: online omgeving

Zelf lees ik nog steeds graag papieren boeken. Vandaar dat ik ook erg blij was met dit kleurrijke, gedrukte exemplaar. Ja, ik weet het, het is niet milieuvriendelijk, maar ik vind een e-boek op de een of andere manier pure armoede. Het doet voor mij af aan de beleving. En volgens mij neem ik ook minder in me op als ik vanaf mijn tablet lees. Maar dit terzijde. Tegenwoordig hebben veel (papieren) boeken een online omgeving waar je meer uitleg of voorbeelden over een bepaald onderwerp in het boek kunt vinden. Superhandig natuurlijk. Zo ook ‘Content! Zuurstof voor je klanten’. Ik merk alleen aan mezelf dat het nét teveel moeite is om tijdens het lezen van papier naar online te switchen. Best zonde, want zo mis ik allerlei nuttigs. Het zal voor veel mensen ongetwijfeld wél werken, alleen voor mij persoonlijk dus iets minder.

Voor wie

Ik kan me goed voorstellen dat het voor iemand met weinig kennis over contentmarketing een ideaal boek is, want het biedt alle handvatten die een beginner nodig heeft. Ik denk dat het voor de iets gevorderde contentmarketeer deels een bevestiging is van de al aanwezige kennis, maar zeker ook een handig naslagwerk. En -juist omdat het zo breed opgezet is- steek je er altijd iets van op. Persoonlijk had ik liever iets meer diepgang gehad bij bepaalde hoofdstukken, waaronder de customer journey. En had ik iets meer geïnspireerd willen worden. Maar die informatiebehoefte is ongetwijfeld voor iedereen, afhankelijk van zijn of haar voorkennis, anders. Ik realiseer me dat het onmogelijk is om iedereen volledig te kunnen pleasen. Maar misschien is het een idee voor een vervolg?

Conclusie

Ondanks mijn eerdergenoemde kanttekeningen, is ‘Content! Zuurstof voor je klanten’ een heel volledig boek dat ik iedereen aanraad die serieus met zijn contentstrategie aan de slag wil. Kopen dus!
Besteed je liever je contentstrategie uit? Ik help je graag.

Meer recensies van mij lezen? Dat kan! Benieuwd met welke boeken jij je kennis verder kunt uitbreiden? Er is ontzettend veel keus bij Managementboek.

Zakenvrouwen met weinig zelfvertrouwen: business class

Zakenvrouwen met meer zelfvertrouwen succesvoller?

By | Businessclass | No Comments

Je neemt de hele dag beslissingen in het belang van je bedrijf. Maar wat als je zelfvertrouwen wankelt? Je lamlegt? Hoe ga je daar als zakenvrouw mee om? En hoe krijg je meer zelfvertrouwen? Pak dit probleem samen met ons aan: head first!

Want ken je dat gevoel van stilstand? Het gevoel dat je bestemd bent voor grootse dingen, waarvan je diep van binnen weet dat ze gaan gebeuren, alleen nog niet wanneer? En dat frustrerende gevoel dat het tot die tijd een beetje behelpen blijft?

Meer zelfvertrouwen voorwaarde voor succes

Succesvol of (nog) niet, we hebben allemaal onze onzekerheden. Alleen een succesvolle zakenvrouw onderscheidt zich van een (nog) niet zo succesvolle zakenvrouw door hoe ze met negativiteit of tegenslag omgaat. Laat je je er totaal door uit het veld slaan en ben je nog tijden van de leg? Of schop je je pumps uit en stroop je de mouwen van je blouse op? Klaar om je vechtlust te laten zien.

Met andere woorden, een positieve instelling en zelfvertrouwen zijn twee onmisbare ingrediënten voor een zakenvrouw. Gelukkig zijn er manieren om meer zelfvertrouwen te krijgen. Net als dat er manieren zijn om jezelf vol zelfvertrouwen online te presenteren met een nieuw aanbod voor je nieuwe klanten. Ja, zelfs op video.

Ondernemen is..?

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ben een grote meid en vind dat ik mijn eigen boontjes moet doppen. Dit zit er al van jongs af aan in. Nu ik ondernemer ben, is dat gevoel nog sterker. Bovendien wilde ik dit toch zelf? Niet zeuren dus, en gaan!

Niet alles alleen willen doen

Maar weet je wat nu zo fijn is? Ik ben er ein-de-lijk achter dat je niet alles alleen hoeft te doen (*geluid van ontkurkende champagneflessen op de achtergrond*). Ik heb er wel 42 jaar voor moeten worden, maar dan heb je ook wat, zullen we maar zeggen…

Het gaat erom dat je de juiste samenwerkingen opzoekt en durft toe te geven dat je hulp nodig hebt als je vastloopt. En die vervolgens ook inschakelt. En weet je wat? Als je in jezelf investeert dan investeer je ook in je bedrijf. Win-win dus.

Mensen uit je directe omgeving die niet ondernemen, vinden het soms lastig te begrijpen dat je niet uitgepraat raakt over je eigen bedrijf. Dat je constant nieuwe plannen aan het verzinnen bent. Kortom, dat je ermee opstaat en mee naar bed gaat.

Zoek daarom naar gelijkgestemden. Mensen die je enthousiasme voor ondernemen delen, je aanvullen en naar je luisteren. Probeer het maar eens. Je zult zien dat alles soepeler gaat.

Businessclass over zelfvertrouwen en meer

Toen we onze ‘Businessclass voor zakenvrouwen met (te) weinig zelfvertrouwen’ bedachten, hebben we ons eerst afgevraagd waar wij vrouwen met enige regelmaat tegenaan lopen. Blijkbaar was het ’t feest der herkenning (of nou ja, feest…😉), want we kregen al meteen berichten van zakenvrouwen die op de hoogte gehouden wilden worden.

En dit getuigt van lef. Niet iedereen komt er openlijk voor uit, en dat is prima. Maar aan jezelf toegeven dat een gebrek aan zelfvertrouwen je belemmert om je bedrijf verder te ontwikkelen, is al een belangrijke eerste stap. Om vervolgens open te staan voor manieren om meer zelfvertrouwen te krijgen, is een belangrijke tweede. Dit is écht een schouderklopje waard. Dus bij deze.

Te weinig zelfvertrouwen, taboe?

We kregen ook feedback dat de titel van onze masterclass wat negatief klinkt. Ik denk dat dit door sommigen zo ervaren wordt, doordat er toch een soort taboe op dit onderwerp rust. Dat het een teken van zwakte is om  toe te geven dat je als vrouwelijke ondernemer wel eens aan jezelf twijfelt. Zelfs zodanig dat dit je belemmert om je plannen uit te voeren. En dat meer zelfvertrouwen en een positieve instelling je niet alleen helpt om offline, maar juist ook online je plek te claimen.

Wij noemen het beestje daarom gewoon bij zijn naam. We boeken namelijk de beste resultaten met vrouwen die eerlijk tegen zichzelf durven te zijn. Dus ben jij zo’n sterke zakenvrouw die aan zichzelf durft toe te geven dat het nog wel eens schort aan dat zelfvertrouwen? Dat je best wat meer zelfvertrouwen zou willen hebben? En graag manieren zou willen leren om met zo’n aanval van twijfelaritis om te gaan? Dan is onze eendaagse bsinessclass écht wat voor jou.

We gaan tijdens deze dag aan drie zaken werken: het persoonlijke, zakelijke en sociale (online via LinkedIn). Want met meer zelfvertrouwen ga je eindelijk die stappen zetten om je bedrijf uit te bouwen en grijp je de kans om online meer op te vallen met beide handen aan. Zelfs om te schitteren in je eigen video (oh, en dit is een belofte, geen dreigement. 😉).

Succesvoller door meer zelfvertrouwen?

Kortom, het antwoord op de blogtitel is ‘ja’. Dit is op zich heel logisch. Met meer zelfvertrouwen, heb je er geen moeite mee om jezelf in de kijker te spelen en als de go-to-person te presenteren. Gewoon omdat je weet wat je waard bent. Bovendien  kun je eindelijk af van het uurtje-factuurje-principe (of kan die prijs op zijn minst omhoog). Wie wil dit nu niet?

Data en locaties

Door de onverwacht grote belangstelling hebben we meteen twee data geprikt: 25 oktober in Amsterdam en 22 november in Den Haag. We hebben twee keer een kleine zaal gereserveerd, omdat het zo lekker persoonlijk blijft. Het nadeel hiervan is: vol = vol.

The subtle art of social selling - Dymph Neeteson - Virtual Professional

Dankzij een kostbare beginnersfout besefte ik hoe effectief social selling is

By | Social selling | No Comments

Een tijdje geleden heb ik de kapitale fout gemaakt om in een drukke maand mijn acquisitie te laten verslonzen. Nou ja, verslonzen… Mijn acquisitie was dood. Morsdood. Lag levenloos op zijn rug met zijn pootjes in de lucht. Social media en social selling to the rescue!

Druk, druk, druk

De oorzaak is verklaarbaar en ligt grotendeels in het druk zijn/hebben/doen. Maar als ondernemer moet ik er nu eenmaal voor zorgen dat mijn pijplijn gevuld blijft. Ik heb geen salesafdeling waaraan ik dit uit kan besteden. Ik bén mijn bedrijf. En geen tijd is geen excuus. Een maand nauwelijks tot geen acquisitie, om welke reden dan ook, betekent met een beetje pech de maand erop geen inkomsten. En dat is op zijn zachtst gezegd: even slikken.

Terugblik

Als ik in mijn achteruitkijkspiegel kijk dan snap ik wel hoe dit is ontstaan. Toen ik net begon, was ik nog in dienst en druk bezig een en ander vorm te geven. Ik heb toen vrij snel op LinkedIn aangekondigd dat ik voor mezelf ging beginnen.  Mijn inmiddels ex-collega’s, vrienden en bekenden hebben dit heel lief massaal gedeeld of geliket en dit resulteerde in (potentiële) klanten die míj vonden. Dat ging allemaal wel erg makkelijk.

De zomermaanden was het wat rustiger, maar daarna kreeg ik – soms uit verwachte en soms uit onverwachte hoek – leuke klussen. De noodzaak om keihard aan acquisitie te doen, was er tot dan toe nog helemaal niet geweest. Daarbij is acquireren niet mijn hobby, althans, het eerste contact leggen niet. Naar afspraken gaan om te kijken wat de mogelijkheden zijn, daar heb ik absoluut geen problemen mee. Die zijn juist leuk. Maar goed, ik dwaal af. Kortom, ik werd een beetje gemakzuchtig. Tsja, en daar zat ik dan: op de beruchte blaren.

Hier moest structureel verandering komen. Zoiets als dit kun je je als freelancer niet te vaak veroorloven. Sterker nog, dit zou meteen de laatste keer zijn. Ik moest dus aan de bak. Actief op social media, was ik al, met name op LinkedIn. Ik las er vooral veel, deelde sporadisch een like uit en ik postte met enige regelmaat iets. Maar om nu te zeggen dat ik er voor mezelf gestructureerd mee bezig was? Nou, nee. En social selling was het ook al niet.

Practice what you preach

Het eerste wat ik mijn klanten altijd uitleg is dat ze niet te hooi en te gras iets op social media moeten kwakken. Om interactie op LinkedIn te krijgen, maar dit geldt ook voor andere platformen, moet je kwalitatief goede posts verzinnen. Nu is kwaliteit een subjectief begrip. Maar veel interactie (likes en comments) op je bericht is doorgaans een teken dat mensen de inhoud van je bericht waarderen. Ook het algoritme van LinkedIn ziet dit als een reden om je bericht verder in mensen hun nieuwsfeeds te verspreiden. En dit is wat je wilt als bedrijf (of persoon). Dat zo veel mogelijk mensen je bericht lezen. Bij voorkeur de juiste mensen. Mensen uit jouw doelgroep.  En dit was precies wat ik zelf ook moest doen.

Kies je niche

Waar eerst iedereen een potentiële klant van mij kon zijn, en in theorie nog steeds is, heb ik er nu bewust voor gekozen om binnen mijn veel te brede doelgroep te kiezen voor een specifieke branche: ICT. Ik denk dat in de ICT-branche tekstueel en op marketinggebied nog veel te verbeteren valt. Bovendien vind ik al die gemiste kansen oprecht zonde. Ik doe niets liever dan meedenken hoe dit beter kan. En helpen met dit vorm te geven waar nodig.

Contentkalender

Het helpt om van tevoren een contentbibliotheek en -kalender op te stellen met respectievelijk onderwerpen en uitgewerkte berichten om te posten. Hierdoor is de druk er vanaf om ter plekke een creatieve post te moeten bedenken. Dit in lichte paniek, omdat je er net achter bent gekomen dat je deze week nog niks van je hebt laten horen op LinkedIn… Geloof me, dit creëert rust in je hoofd.

Zeker als ondernemer zit dat werkgeheugen toch al zo vol. Met de facturen die je vandaag echt moet betalen. De klanten die je terug moet bellen. En met de zwemspullen van je dochter die je niet mag vergeten of de voetbaltraining van je zoontje waar je hem heen moet brengen. Je social media bijhouden bungelt dan vaak ergens onderaan je prioriteitenlijst. Terwijl dit juist bovenaan zou moeten staan.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn eigen berichten niet netjes in een contentkalender heb staan. Maar ze staan wel keurig opgelijnd in mijn telefoon. En vanaf daar kunnen ze meteen de wijde (LinkedIn)wereld in. Maar met een goed gevulde contentkalender doe je niet automatisch aan social selling. Dat hangt echt van de inhoud af.

Social selling quote - Dymph Neeteson - Virtual Professional

Wat is social selling?

Social selling is een subtiele manier van verkopen. Je deelt kennis en helpt mensen vrijblijvend. Zij gaan jou als expert zien. En komen naar jou toe op het moment dat ze jouw product of dienst nodig hebben.

Dit is de theorie. Een contentkalender gevuld met allerlei berichten waarin je roeptoetert hoe goed je bent en welke producten of diensten mensen vooral bij je moeten kopen, hebben weinig met social selling te maken. Berichten waarin je zaken uitlegt, je visie geeft op ontwikkelingen op je vakgebied en ervaringen deelt, vallen wél onder social selling.

Uitvinden waar je doelgroep ’s nachts van wakker ligt, is ook belangrijk. Op een bepaald moment zullen deze mensen namelijk weer lekker willen slapen. En laten jouw posts hier nu net oplossingen voor aandragen…

Daarbij is het belangrijk dat je naast het plaatsen van je eigen berichten ook actief reageert op andere mensen hun berichten. Roepen dat je een foto ‘mooi’ vindt of een opmerking ‘leuk’ zullen niet bijdragen aan het bereiken van een expertstatus. Alhoewel de auteur van het bericht je wel eeuwig dankbaar zal zijn. Voor die expertstatus zul je meer moeite moeten doen. Door berichten inhoudelijk van commentaar te voorzien bijvoorbeeld.

Wederkerigheidsprincipe

Door inhoudelijk op andermans post te reageren activeer je het werderkerigheidsprincipe. Als jij namelijk regelmatig op andere mensen hun berichten reageert – het liefst die van je potentiële klanten – met een like en een comment dan zullen ze sneller geneigd zijn om dit ook met jouw berichten te doen. Ze voelen zich onbewust verplicht om iets terug te doen. Zo werkt ons brein nu eenmaal. En als je dit weet, kun je er eenvoudig je voordeel mee doen.

Is social selling effectief?

Social selling is beslist een effectieve manier om nieuwe leads te verzamelen. Het is alleen wel een langetermijnstrategie waar je veel tijd en inspanning in moet stoppen. Maar doe je dit gestructureerd dan levert het je vast en zeker resultaat op.

Nieuwe klanten werven B2B

Waar kun je nu beter nieuwe B2B (Business to Business) klanten vinden dan via LinkedIn? Hét platform om zakelijke contacten op te doen.Inmiddels kom ik met 80% van mijn klanten in contact via LinkedIn.. Vaak geven de klanten zelf aan dat ze door een bepaalde post of video op mijn profiel geprikkeld werden om een connectieverzoek te sturen of een afspraak met me te willen maken.

Er is echt geen reden waarom dit wel voor mij werkt en niet voor jou. Ik weet zelfs van ondernemers die in de B2C (Business to Consumer) markt zitten, waarbij LinkedIn hen nieuwe klanten bezorgt. Waarom zou je als kinder- of lifecoach geen klanten via LinkedIn kunnen krijgen? Of als schoenenwinkel? Ook al zijn het in eerste instantie professionals op LinkedIn, het zijn tegelijkertijd ook partners, moeders, zoons, etc.. Die naast hun zakelijke uitdagingen ook persoonlijke uitdagingen hebben. Daarbij gaan deze mensen meestal niet op hun blote kakkies door het leven.

Voor mij is het kunnen herleiden van een nieuw contact tot een specifiek bericht bijzonder waardevolle informatie. Zo weet ik beter waar ik mijn inspanningen op moet richten. Ik zou social selling ongetwijfeld nog effectiever in kunnen zetten dan ik nu al doe. Er is altijd ruimte voor verbetering. Zeker omdat LinkedIn haar algoritme voortdurend aanpast, kun je niet voortdurend hetzelfde blijven doen en hopen dat de resultaten goed blijven. De wegen van het LinkedIn-algoritme zijn ondoorgrondelijk, dus experimenteren (en je gedrag hierop aanpassen) blijft belangrijk.

Dat het soms best lastig is om te verzinnen waar je het nu weer over kunt hebben, is niet zo gek. Daarom houd ik een lijstje bij in mijn telefoon waar ik ideeën in zet voor nieuwe posts. Zo gaan ze niet verloren en kan ik ze uitwerken als ik er tijd voor heb. Dat kunnen alledaagse dingen zijn. Soms zijn ze persoonlijk, maar in mijn geval altijd werkgerelateerd.

Content met je content

Als ik het over een contentkalender heb, dan heb ik het over een overzicht van posts die je de komende tijd wilt plaatsen. Deze bedenk je vooraf en werk je helemaal uit. Je hoeft echt geen briljant schrijver te zijn om een goede post te maken. Misschien ben je een vlotte prater en is een videofilmpje meer iets voor jou? Of een plaatje waarbij je kort wat uitleg geeft. Als het op het invullen van de contentkalender aankomt dan beginnen mensen vaak te zuchten. Terwijl als ik ze vraag iets over hun vakgebied te vertellen dan beginnen ze enthousiast te ratelen en zijn niet meer te stoppen.

En als je echt inspiratieloos bent, kun je altijd iemand vragen om even met je mee te denken of een kijkje nemen bij je concurrenten om inspiratie op te doen. Kopiëren is uit den boze. Maar wat zij kunnen, kan jij beter!

Quote koude acquisitie - Dymph Neeteson - Virtual Professional

Is social selling hét antwoord op jouw klantentekort?

Afhankelijk van hoe goed je social selling weet in te zetten, is dit mogelijk het antwoord. Er wordt vaak over social selling gezegd dat het een aanvulling is op andere manieren van acquisitie doen. Ik ben het hiermee eens. Ik ga zelf ook naar netwerkbijeenkomsten en sta bij bureaus ingeschreven die me helpen bij het vinden van nieuwe klussen. Maar social selling is voor mij nog steeds de meest effectieve manier om aan nieuwe klanten te komen. Zoals ik eerder al zei, is het een langetermijnstrategie, want er gaat er best wat tijd in zitten voor het iets oplevert. Maar ik reserveer die tijd die ik er dagelijks aan besteed met liefde. Toevallig vind ik het een uitdaging en ook nog eens leuk om te doen. Daarnaast leveren mijn inspanningen ook wat op. En dat is mijn beloning.

Koud bellen is trouwens iets wat ik niet doe. Ik heb nooit van (koud) bellen gehouden en dat is niet veranderd sinds ik freelancer ben. En waarom zou ik iets doen dat ik vreselijk vind, als er alternatieven zijn die beter bij mij passen? Ik ben superblij dat ik in dit tijdperk van moderne communicatiemiddelen leef. Onder andere omstandigheden was zelfstandig aan de slag wellicht geen optie voor mij geweest.

Facebookgroep: Social selling via LinkedIn NL

Omdat ik zelf heel enthousiast ben over social selling en het echt de moeite waard is, heb ik een Facebookgroep opgericht waarin we kennis over dit onderwerp met elkaar delen. Ja, het is een Facebookgroep en geen LinkedIngroep, omdat de groepen op LinkedIn gewoon nog wat achterlopen. Al weet ik dat LinkedIn hard aan het werk is om de groepen te verbeteren.

Er zitten beginners en gevorderden in deze groep en dat maakt het ook zo leuk. We leren van elkaar door over onderwerpen te discussiëren en elkaar tips te geven. Om beter te worden in social selling is het ook handig om te weten welke functionaliteit LinkedIn je te bieden heeft. Dit komt ook aan de orde. En je hoeft echt niet per se Sales Navigator aan te schaffen om succesvol te worden in social selling.

Lijkt het jou ook wel wat om meer over social selling te leren? Maar is een training waarin je in één keer keer bijgepraat wordt over alle mogelijkheden (nog) een brug te ver? Meld je dan nu aan voor de gratis Facebookgroep ‘Social selling via LinkedIn NL’!

Screenshot-viral post-LinkedIn-statistieken

Viral gaan op LinkedIn: de analyse

By | Uncategorized | No Comments

Zeg nou eerlijk, een bericht dat viral gaat, dat willen we toch allemaal? Laat ik beginnen met te stellen dat ik (nog 😉) geen grote LinkedIn-goeroe ben en ook niet het algoritme gekraakt denk te hebben. Wat ik wel doe is dagelijks met mijn snufferd op dit platform zitten, deels uit interesse en deels voor mijn werk. Bovendien houd ik de nieuwste ontwikkelingen van LinkedIn zoveel mogelijk bij. Dit doe ik met name door buitenlandse LinkedIn-experts te volgen en niet zozeer de Nederlandse. Dit is toevallig zo gegroeid, maar komt ook doordat ze daar eerder nieuwe functionaliteit uitrollen dan in ons kleine kikkerlandje.

Bereik

Goeroe of eenvoudige gebruiker, wat we uiteindelijk allemaal proberen te doen is hetzelfde: chocolade maken van het algoritme van LinkedIn. Want we posten nu eenmaal niet een wereld verbeterend bericht om vervolgens door niemand gelezen te worden, toch? Viral gaan of op zijn minst een groot bereik, is wat je voor jouw bericht wil. Helaas zegt het bereik van jouw bericht op zich niet zoveel, behalve dan dat deze in een x aantal mensen hun tijdlijn of newsfeed voorbij is gekomen. Het zegt niks over of jouw bericht daadwerkelijk gelezen is. Toch willen we allemaal veel bereik, want heeft je bericht geen bereik, dan weet je zeker dat hij door niemand gelezen zal worden…

Weging

Ik las ooit dat LinkedIn een soort weging zou geven aan het aantal interessants/likes, deelacties en reacties. Waarbij de combinatie van deze drie belangrijk is, maar deelacties het meest waardevol zouden zijn voor je bereik. Hetzelfde heb ik overigens gelezen over Facebook. Mijn persoonlijke ervaring is dat delen bijzonder weinig doet voor zowel degene die de post deelt als voor de originele auteur. Inmiddels lees ik dat andere LinkedIn-traininers/gebruikers dezelfde ervaring hebben.

Reacties

Sommigen zeggen dat reacties het belangrijkst zijn en anderen denken dat deelacties dit zijn. Puur logisch nagedacht, vind ik een deelactie getuigen van meer betrokkenheid bij het desbetreffende bericht dan bijvoorbeeld een like uitdelen. Dit laatste kost namelijk bijzonder weinig moeite. Niet gek dus als LinkedIn hier meer punten aan zou toekennen. Maar wat mij betreft is reageren op een post het ‘meest betrokken’, want veel arbeidsintensiever. Je moet nadenken over je spitsvondige of gemeende reactie, de moeite nemen om het te typen, je spelfouten eruit halen (omdat je weer eens last van dikke vingers hebt…) en het bericht vervolgens posten. Daarom is een deelactie die wordt begeleid door een persoonlijke tekst wat mij betreft het summum. Maar LinkedIn lijkt daar (voorlopig) zelf heel anders over te denken. 😉

Een bericht waar namelijk veel commentaar op is geleverd, houdt mijn aandacht ook langer vast. Een bericht met veel reacties prikkelt namelijk extra mijn nieuwsgierigheid. Ik lees eerst de post, daarna een groot deel van de reacties – zo niet allemaal – en verbaas me vervolgens hoeveel onaangepaste types er helaas ook op LinkedIn te vinden zijn. Maar dit terzijde.

Laatst had ik een bericht dat het erg goed deed. Nu is dit niet ontzettend vreemd – zonder mezelf op de borst te willen kloppen – want ik heb wel vaker posts die het best goed doen. Ook die het minder goed doen overigens, it’s all in the game… Maar deze specifieke deed het dus uitzonderlijk goed. Ik heb besloten om er een kleine analyse aan te wagen en dit te delen, zodat jij er wellicht je voordeel mee kunt doen.

Tekstbericht

Door regelmatig te posten, weet ik inmiddels van tevoren welk bericht het waarschijnlijk goed gaat doen en welke niet. Die met plaatjes hebben bij mij steevast geen bereik. Nu zijn dit vaak citaten en die doen het over het algemeen beter op Instagram. Maar ook gewone foto’s vergezeld van een tekstbericht doen het -bij mij in ieder geval- niet zo goed. Nu wil ik de visueel ingestelde mens ook wat bieden, dus ik blijf het voor de afwisseling wel doen, maar heel veel schiet ik er qua bereik dus niet mee op. Zelfs native video waar iedereen over roept, bleek bij mij tot nu toe geen partij voor een simpel tekstbericht. Maar…

  • Om nu te zeggen dat ik diepzinnige dingen roep.
    Nou nee.
  • Plaats ik ze op de ‘juiste’ momenten, dus voor werktijd, rond de middag en vlak voor het einde van de werkdag?
    Uhm, ook al niet.
  • Tag ik al mijn ‘vrienden’ in de hoop op meer interactie?
    Neen.
  • Is het een looooong post met extra veel witregels? En rake hashtags?
    Nee en nee.
  • Call-to-action aan het eind?
    Nope.
  • Heb ik een enorm netwerk van uitsluitend fans?
    Op moment van posten nog net geen 1000 en ik ken ze niet eens allemaal persoonlijk (anders waren het natuurlijk wel allemaal fans geweest, dat spreekt voor zich… 😉).

Wat heb ik dan wél gedaan?

Screenshot-viral post-LinkedIn-zonder statistieken

Analyse

Als ik het zo eens op een rijtje zet, heb ik eigenlijk alles gedaan wat níét lijkt te moeten. Het enige dat ik zogenaamd goed gedaan heb, is mijn verwondering uiten (of zaniken, zo je wilt) over iets waar blijkbaar veel mensen op LinkedIn mee te maken hebben. Persoonlijke meningen zijn posts die ik zelf graag lees en hier ben ik duidelijk niet alleen in.

Mijn mening kon op een hoop (h)erkenning rekenen, dus er werd massaal ‘geïnteressant’ en gereageerd. Door de meesten heel leuk, sommigen kritisch en door een heel klein deel onbehouwen. Deelacties waren er volgens de statistieken niet. Wat mogelijk bewijst dat deelacties niet zo zwaar wegen in het geheel.

Nu mag je het overigens best niet met mij eens zijn als ik zoiets als dit post, maar onbeschofte reacties zijn nergens voor nodig. Toch zit er sporadisch een trol tussen. Deze reacties laat ik wel staan. Waarom? Ze staan er vooral zelf slecht op en dat kan niet goed zijn voor hun business. Want wie wil er nu met onbeschofte mensen samenwerken? Dus ga ik op mijn handen zitten en bedank ze in gedachte voor het verder verspreiden van mijn bericht.

De reacties van mensen die op de lagere school gezakt zijn voor begrijpend lezen, zijn vooral goed voor de discussie en dus het verspreiden van mijn boodschap tot ver buiten mijn eigen netwerk. Ik schrijf namelijk nergens in dit bericht dat ik tegen acquisitie ben op LinkedIn. Sterker nog, daar is LinkedIn onder andere voor. Ik heb het over de manier waarop. En in plaats van over me heen te vallen, kun je je als verkopende partij ook afvragen of je hier misschien iets van kunt leren. Maar dat moet ieder verder voor zich weten. Mijn manier van verkopen is het duidelijk niet en bij mij bereik je op deze manier ook niets. Maar goed, ik dwaal af.

Screenshot-statisteken-viral-LinkedIn-post

(Voorlopige) conclusie

Eerlijk gezegd had ik wel iets van dit bericht verwacht, maar niet dit. Het tijdstip van plaatsing was voor LinkedIn op zijn zachtst gezegd een beetje gek: vrijdagavond laat. Dat wist ik, maar dat kon me niet schelen. Ik wilde het gewoon even kwijt. Voor mij is het niet de eerste keer dat een weekendpost het boven verwachting goed doet. Zal wel te maken hebben met het minder grote aanbod aan verse berichten op dat moment. Ongetwijfeld ook met het type bericht. Niet extreem lang (de meeste mensen staan op dit tijdstip in de chillmodus), een persoonlijke mening, voor de meeste mensen begrijpelijk en vooral herkenbaar.

De kans dat dit een toevalstreffer is, bestaat natuurlijk nog steeds. Al bewijzen de statistieken dat er een flink stijgende lijn in het bereik van dit soort berichten zit. In ieder geval bij mij. En zelfs, of misschien wel juist, als je je niet aan ‘de regeltjes’ houdt.

To go viral or not to go viral?

Voor mij is bovenstaande daarom niet zozeer bewijs dat het volgen van de regeltjes belangrijk is voor het viral gaan – voor zover je daar in dit geval van kunt spreken – maar meer dat de (herkenbare) inhoud van een bericht echt nog steeds de basis is voor enig succes. Dan komt de rest van zelf.

Ach, viral of niet, voor mij was dit een succesvolle post. Dus, voor wat het waard is; doe er je voordeel mee! En laat vooral even weten welke conclusie jij zou trekken op basis van bovenstaande informatie. Ben benieuwd naar je inzichten. 😊

80% van mijn opdrachten krijg ik via LinkedIn. Ben je ondernemer of juist op zoek naar een vaste baan en wil je ook (meer) opvallen op LinkedIn, zodat je beter gevonden wordt door die nieuwe klant of recruiter? Ik kan je daar bij helpen. Weten hoe? Stuur me een mail of appje (bellen mag ook): 0614573001.

Wil je meer van mijn blogs lezen? Bijvoorbeeld over waarom ik ondernemer wilde worden? Be my guest!

Ondernemer-worden-mijn-5-belangrijkste-redenen-hand

Ondernemer worden? Laat je inspireren door mijn 5 belangrijkste redenen!

By | Ondernemersnest | No Comments

Ondernemer worden, er zijn talloze redenen waarom je dit moet willen. Beslist meer dan vijf. Maar om te voorkomen dat dit een ellenlange lijst wordt, alleen omdat dit beter voor SEO is, geef ik je hier slechts mijn top vijf. Noem me eigenwijs, maar die lezen tenminste lekker snel weg. Ben je écht benieuwd naar de rest van mijn redenen, stuur me een bericht!

1. Vrijheid

Vrijheid is een reden die vaak genoemd wordt door zelfstandigen en wat mij betreft meteen ook het grootste voordeel van eigen baas zijn. Ja, ik werk meer uren dan toen ik in loondienst was. Alleen het grootste verschil is -hoe cliché het ook klinkt- dat het niet meer als werken voelt.

Ik kan en mag:
– zelf beslissen welke kant ik opga met mijn bedrijf;
– zelf weten tegen welke opdrachten ik ja of nee zeg;
– zelf weten waarvandaan ik werk en met wie.

Daarbij:
– Ik hoef niemand anders meer te overtuigen van mijn keuzes dan mezelf;
– Ik mag grote en kleine fouten maken op het gebied van ondernemen en hiervan leren zonder dat ik mezelf hoef te verdedigen tegenover een zuur kijkende baas.

Die zuur kijkende baas ben ik hooguit zelf. Gelukkig ken ik mezelf goed genoeg om te weten dat we daar saampjes wel uitkomen. 😉

2. Flexibiliteit

Dit voordeel hangt natuurlijk nauw samen met bovenstaand voordeel. Ik ben nu flexibel in vele opzichten, maar met name in mijn tijdsindeling. Ik ga tegenwoordig vaak ’s ochtends sporten, zij het met een licht schuldgevoel, en werk dan ’s avonds nog een paar uur. Aangezien de crèche bij mijn fitness alleen ’s ochtends open is en ik hierdoor ’s avonds niet kan (want wat doe ik dan met mijn twee bloedjes?), is dit voor mij de perfecte oplossing.

Mijn dochter gaat sinds kort naar de basisschool en ik kan haar om 15.15 uur zelf uit school halen. Ze hoeft niet direct in het begin al naar de BSO. Ze mag nog even rustig wennen aan haar nieuwe leven. Toevallig scheelt dit voordeel ook nog een smak geld, dus dat is helemaal prettig.

3. Leeftijd is niet relevant

Ik zag als veertiger de bui al hangen, want met 45 jaar ben je tegenwoordig al oud als je gaat solliciteren. Daarbij is de kans dat je je pensioen haalt bij je huidige werkgever vrij klein, buiten het feit of je dit moet willen. Dikke kans dus dat je ooit, op hogere leeftijd, weer moet solliciteren. Ik realiseer me dat ik gelukkig nog aan de goede kant van de 40 zit, maar toch heb ik gemerkt dat met het toenemen van mijn werkervaring het solliciteren gewoon lastiger werd.

Ik ben ook nog eens werkzaam in een vakgebied waarin vaak gedacht wordt dat jongeren, met name schoolverlaters, beter op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op marketingcommunicatiegebied. Bovendien zijn zij een stuk goedkoper. Ondanks dat dit appels met peren vergelijken is, is dat wel een vooroordeel waar je als veertig plusser tegenop moet boksen. Kortom, dit probleem was ik liever voor.

Als freelancer is je leeftijd gelukkig een stuk minder belangrijk, maar gaat het gewoon om je kwaliteiten. Precies zoals het hoort. Ondernemer worden dus! 😉

4. Invloed op inkomen

Ik merkte door een verandering in mijn persoonlijke omstandigheden dat ik er nog meer behoefte aan had om financieel onafhankelijk te zijn. Dit heb ik altijd al gehad, maar nu dus nog sterker. Ik wilde graag meer invloed uitoefenen op de hoogte van mijn inkomen. Loondienst is hierin vaak een belemmering. Je krijgt je maandelijkse salaris en als je geluk hebt een dertiende maand of winstdeling, maar dan moet er uiteraard wel winst gemaakt worden. Voor mij betekent dit te weinig ruimte om hier zelf verandering in aan te brengen op momenten dat ik dat prettig vind.

Harder werken, is meer verdienen. OK, ik realiseer me dat dit iets te kort door de bocht is. En eerlijk is eerlijk, als starter is dit voor mij nog grotendeels theorie. Maar ik heb er wel het volste vertrouwen in dat ondernemer worden (of eigenlijk zijn) bijdraagt aan het behalen van dit doel.

5. Weg met die ondernemerskriebels

Niet geheel onbelangrijk:  ik wilde eindelijk eens van die ooit-word-ik-ondernemer-kriebels af, die altijd in meer of mindere mate aanwezig waren. Het werd echt de hoogste tijd om óndernemer worden’ van mijn bucketlist te kunnen schrappen. Het enige nadeel is dat ik helemaal niet van die kriebels verlost ben. Ik ben besmet met het ondernemersvirus. Ik borrel over van de ideeën en verkeer nu permanent in een kriebelige toestand…

Bonusreden: de gunstige economie zorgt ervoor dat de risico’s die ik neem door voor mezelf te beginnen, voor mij aanvaardbaar zijn. Zo, deze kreeg je er gratis bij.

Voor zover het nog niet duidelijk was: ik vind ondernemen zó leuk en ik ben zó blij met mijn keuze, dat ik jou dit ook gun. Daarom heb ik dit lijstje samengesteld in de hoop jou te inspireren. Ben jij toevallig een vrouw en wil je ook ondernemer worden? Dan heb ik een maar liefst vijf (hé, da’s toevallig..! ;)) adviezen voor je. Ik ben benieuwd of mijn persoonlijke redenen voor jou ook redenen zouden kunnen zijn om ondernemer te worden. Zou je me dit in de comments willen laten weten? Dankjewel alvast!

5-onmisbare-adviezen-voor-jou-als-startende-vrouwelijke-ondernemer-hand

5 onmisbare adviezen voor jou als startende vrouwelijke ondernemer

By | Ondernemersnest | No Comments

Van de ene vrouwelijke ondernemer aan de andere (proefondervindelijk vastgesteld)

Als ondernemer heb je nu eenmaal altijd dingen die je met de kennis en inzichten van nu anders gedaan zou hebben. Om jou als startende vrouwelijke ondernemer nog beter beslagen ten ijs te laten komen, vind je hieronder mijn lijstje. Doe er je voordeel mee!

1. Wacht niet op dat lumineuze idee

Als je als startende vrouwelijke ondernemer gaat zitten wachten tot je een briljante inval krijgt of het perfecte idee dan zul je hoogstwaarschijnlijk nooit voor jezelf beginnen. Om de een of andere reden had ik altijd het idee dat ik met iets super innoverends op de proppen moest komen om te mogen starten met ondernemen. Vaak is iets dat al bestaat, maar het op jouw manier doen, al een heel levensvatbaar idee. ‘Beter goed gejat dan slecht verzonnen’,  is niet voor niks een gevleugelde uitspraak. Ik merk ook dat als je eenmaal begint met ondernemen dat je creatiever wordt en er vanzelf steeds meer goede ideeën ontstaan.

2. Zorg voor een goede voorbereiding

Ondanks dat je niet op die brainwave hoeft te gaan zitten wachten, is het wel belangrijk dat je de juiste voorbereidingen treft. Ken je het programma ‘Ik vertrek!’? Daarin emigreren mensen, die van toeten nog blazen weten, naar het buitenland. Ze kopen ergens een bouwval, spreken de taal amper, hebben te weinig financiële buffer… én vinden het dan ook nog  gek dat ze na een jaar weer in Nederland wonen. Kijk, dát moet je dus zien te voorkomen. En dat kan ook.

Je kunt als startende vrouwelijke ondernemer werkelijk overal informatie vinden: het internet is een werkelijk onuitputtelijke bron van informatie, maar er zijn ook gemeentelijke ondernemersspreekuren, netwerkbijeenkomsten en Kamer van Koophandel Startersdagen. Je moet er alleen wel de tijd voor nemen. Hoewel het geen garantie is voor succes, is die goede voorbereiding wel onmisbaar en kom je hierdoor zo min mogelijk voor verrassingen te staan.

Dus:

  1. Zorg dat die financiële buffer er is, voor het geval de opdrachten iets langer uitblijven dan verwacht;
  2. Weet waar je terecht kunt met vragen;
  3. Wees niet te ongeduldig. Dikke kans dat je bedrijf wat aanlooptijd nodig heeft, maar dat wil nog niet zeggen dat je niet zult slagen als ondernemer.

3. Durf ‘nee’ te zeggen

Zeg vooral ook ‘nee’ tegen slecht betalende klussen. Juist als je net start zijn mensen geneigd om te verwachten dat je dingen gratis of voor weinig doet. Voor je het weet zit je eraan vast en zit het beter betalende opdrachten in de weg. Als eenpitter ben je nu eenmaal niet zo schaalbaar. Het is in het begin best eng om ‘nee’ te zeggen, maar ik heb gemerkt dat er beter betalende opdrachten voor in de plaats kwamen waar ik zonder een rotgevoel ‘ja’ tegen kon zeggen!

4. Durf fouten te maken

Wees als startende vrouwelijke ondernemer vooral niet bang om fouten te maken. En als je fouten maakt, laat je er dan zeker niet door ontmoedigen. Als een manager bij IBM zijn werknemer na een foutje van 4,5 miljoen dollar niet ontslaat, omdat hij ‘net 4,5 miljoen dollar in hem geïnvesteerd had’ dan kun jij je jezelf zeker vergeven. Het is een cliché, maar van fouten maken -hoe niet leuk ook- leer je.

En last but not least

5. Laat twijfel niet de overhand krijgen

Vooral ‘wij vrouwen’ hebben er een handje van om te luisteren naar dat pratende aapje op onze schouder, dat een pro is in het voeden van onze onzekerheden. Het aapje dat je influistert: Kun je dit wel? Zitten mensen op jou als ondernemer te wachten? Ga je het wel redden? Vooropgesteld, ik ben tegen dierenmishandeling, maar laten we dit afspreken: mep hem er vanaf (en wel nu!) of stop een sok in zijn snuit… 😉

Nog niet bekend met het pratende aapje? Lees dan mijn andere blog over ‘de 5 belangrijkste redenen waarom toekomstige mampreneurs niet starten’.

BonustipJust do it!

P.S. Heb je zelf nog tips voor andere startende vrouwelijke ondernemers, laat die dan achter in de comments. Ik ben benieuwd!

Laptop-mampreneur-met-knuffels

De 5 belangrijkste redenen waarom een toekomstig ‘mampreneur’ niet start

By | Ondernemersnest | No Comments

Waarom jij als moeder nog steeds niet voor jezelf bent begonnen

Ben je al bekend met de term ‘mampreneur’? Nee? Ja? Misschien totaal overbodig, maar ik zal toch even uitleggen wat een mampreneur is. Ik wil namelijk niet op mijn geweten hebben dat je tijdens het lezen de hele tijd met vraagtekens boven je hoofd zit. Mampreneur is de Nederlandse vertaling van het Amerikaanse mompreneur, oftewel een ‘ondernemende moeder’. Nu je dit weet, kun je zonder vraagtekens verder lezen (of direct afhaken, maar dan mis je een hoop onmisbare inzichten, vooral die aan het eind… 😉)

1. Tijdgebrek

Met stip op nummer één. Als moeder bulk je over het algemeen niet van de vrije tijd. Wat zeg ik nou? Vrije tijd? Ik bedoel natuurlijk gewoon tijd. Het nadeel van tijd is dat je het maar één keer kunt besteden en dan moet je het ook nog eens eerlijk verdelen tussen je huishouden, werk, kids, partner, ouders, vriendinnen, sport en misschien, heel misschien, nog wat exclusieve me-time… En dan heb je er met je eigen bedrijf gewoon nog een kind bij. Een nogal veeleisend typetje dat een hoop liefde en aandacht vraagt. Hellup! Bezint dus, eer ge als mampreneur begint.

2. Schuldgevoel

Doordat tijd een schaars goed in jouw leven is, ligt je aardsvijand op de loer: Schuldgevoel. Met een hoofdletter, ja. Als ik één emotie nutteloos mag noemen dan is het wel schuldgevoel. En wij vrouwen hebben ‘het ons schuldig voelen’ tot een kunst verheven. Wat als ik voor mezelf begin? Ben ik dan nog wel een goede moeder/partner/vriendin/dochter*? Het onderwerp van je schuldgevoel schiet er geen fluit mee op en je wordt er zelf al helemaal niet beter van. Toch knap dat we enorm in zo’n allesverterende emotie kunnen blijven hangen. Maar weet je wat? Spijt hebben van iets niet gedaan hebben, is ook geen fijne emotie om mee opgescheept te zitten.

*) doorhalen wat niet van toepassing is

3. Onzekerheid

Kan ik dit wel? Ben ik wel goed genoeg? Wat als het mislukt? Dat aapje op je schouder heeft het hartstikke druk met jou dingen in te fluisteren die je uit je evenwicht brengen. En echt, dat dit gaat gebeuren staat vast. De vraag is alleen wanneer Meneer Aap het meest succesvol is in het voeden van jouw onzekerheden. Weet je wat het is? Ondernemen gaat nu eenmaal gepaard met ups en downs. Soms loopt alles op rolletjes en lijkt de sky de limit en soms lijkt het of je er beter mee kunt stoppen. Ik ga het niet mooier maken dan het is. It’s all in the game.

4. Slechte voorbereiding

Ben jij dit?

Facebookpost-aantrekken-klanten-mampreneur

Als je van plan bent om een ondernemende moeder te worden dan is een goede voorbereiding onmisbaar. Dit houdt in: lezen, lezen en nog eens lezen. Je houdt niet zo van lezen en vindt dit blog al een bevalling? Denk er dan nog maar eens goed over na. Want de voorbereidingen voor je eigen onderneming kosten nu eenmaal -jawel daar is ‘ ie weer- tijd, veel tijd. En als je de tijd niet neemt om grondig over je onderneming na te denken, zaken van tevoren goed uit te zoeken en met andere mensen van gedachten te wisselen over je plannen, dan zijn er te veel losse eindjes die prima voeding zijn voor dat snert aapje.

5. Gebrek aan focus

Ben jij zo’n overenthousiast type dat uit de startblokken schiet om nog voordat je goed en wel op gang bent, totaal afgeleid te zijn door een boel andere geweldige ideeën die je hebt? Met als resultaat dat je niks tot een einde brengt, laat staan een goed einde? Als je door de mappen op je pc bladert zie je de ruïnes van je gestrande projecten. Dit terwijl je diep van binnen weet je dat je het kunt (tenminste als dat verdraaide aapje even zijn mond houdt), het wil nu alleen nog niet zo lukken…

Zeg eens eerlijk? Herken je je in één of meer van bovenstaande punten? En laat je je hierdoor tegenhouden? Zonde! Je krijgt er als mampreneur namelijk een hoop voldoening, energie, en -eerlijk is eerlijk- af en toe wat slapeloze nachten voor terug. Net als bij je echte kroost. En ja, een eigen bedrijf kost veel tijd, en dat is zeker in het begin schipperen, maar je bent ongetwijfeld een opgewektere moeder en partner als jij dát doet waar je blij van wordt. Wees ook niet bang om om hulp te vragen. Er zijn zat fora, groepen en coaches waar je met je vragen en onzekerheden terecht kunt. 😊

En, oh ja, houd mijn LinkedIn-pagina en deze website in de gaten. Binnenkort geef ik je het juiste zetje waardoor je toch mampreneur durft te worden.

Benieuwd naar het blog over mijn eerste stappen als ondernemer? Neem gerust een kijkje!

Inlogscherm online boekhoudprogramma Rompslomp

Productreview: Online boekhoudprogramma voor ZZP’ers ‘Rompslomp’

By | Productreviews | No Comments

Als startende ondernemer heb je een heleboel uit te vogelen. Je inschrijving bij de KvK, je website en je boekhouding, om maar een paar dingen te noemen. En als we het over de boekhouding hebben: kies je dan voor een Exceloverzicht of houd je een en ander liever bijhouden in een echt online boekhoudprogramma, waarin je meteen offertes kunt maken en je bankmutaties kunt verwerken?

Boekhoudkennis

Om de kosten, zeker zo in het begin, te drukken ben ik in Excel begonnen. Ik heb HEAO gedaan, dus je zou -na vakken als Cost Accounting en Financial Accounting- verwachten dat ik wel iets van boekhouden weet. Blijkbaar heb ik al die kennis verdrongen, want er bleek bitter weinig van over. Ja, ik weet dat de balans in balans moet zijn. Iets wat bij mij altijd een onmogelijke opgave was. Misschien daarom ook mijn allergie voor dit soort vakken.

Rompslomp als tip

Eerlijk is eerlijk, ik heb weinig vergelijkend warenonderzoek gedaan. Ik kreeg online boekhoudprogramma Rompslomp als tip van een pas gestarte collega-ondernemer. Ik vond de naam leuk (ja, ja) en ik mocht deze boekhoudsoftware een maand gratis uitproberen (nog leuker). Aangezien ik mijn eerste factuur moest maken, kwam dit erg goed uit. Ik hoefde alleen maar mijn logo te uploaden en voilà, mijn factuur was al praktisch klaar. Behalve mijn bedrijfsgegevens stond alles wat erop moet staan, erop. Lekker snel.

Startscherm-online-boekhoudprogramma-Rompslomp

Online boekhoudprogramma

In het begin maakte ik slechts gebruik van een deel van de functionaliteit van Rompslomp, lui als ik was om even uit te zoeken wat ik er nog meer mee kon, en boekte ik mijn kosten handmatig in. Dat kan dus veel handiger! Lekker je bankmutaties in een keer inlezen, scheelt een hoop tijd. Net als mijn declaraties, die mail ik nu direct naar mijn schoenendoos. Zo raak ik niks meer kwijt. Ook mijn gereden kilometers registreer ik in mijn online boekhoudprogramma. Het enige wat ik niet gebruik, maar wat ik met ingang van volgend jaar wel wil gaan doen, is mijn urenregistratie. Ik loop nu nog deels te hannesen met een notitieboekje en Toggl.

Nu ik de smaak te pakken heb van alles wat automatisch kan, is het jammer dat er nog geen automatische koppeling is met mijn zakelijke bankrekening. Dan weet ik direct wanneer een factuur betaald is. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit nog gaat komen. Ik heb de aanvraag bij mijn bank in ieder geval gedaan. Hopelijk helpt het. Kwaad kan het in ieder geval niet.

Ik liet mijn boekhoudprogramma aan een vriendin zien die op de financiële afdeling van een groot internationaal bedrijf werkt en die vond het er -qua mogelijkheden- vrij basic maar prima uitzien. Meer heb ik als ZZP’er ook niet nodig. Is in mijn geval alleen maar verwarrend.

Handleiding

Binnen het programma is ook nog over verschillende boekhoudkundige onderwerpen een korte uitleg te vinden, zoals bijvoorbeeld over het inboeken van je Btw-teruggave plus andere meer en minder vaak voorkomende zaken. En anders kun je altijd nog een mailtje sturen naar Rompslomp zelf. Ze helpen je altijd.

Abonnement

Afhankelijk van je wensen, zijn er verschillende abonnementsvormen. Je kunt kiezen voor een uitgeklede versie à 5 euro per maand (of zelfs de gratis versie als je alleen facturen wilt maken) of eentje waarbij je elke maand automatisch facturen kunt versturen voor 25 euro per maand. Zelf heb ik het abonnement van 15 euro en doe nu heel eenvoudig mijn Btw-aangifte zelf. Ik vind het niet erg om mijn boekhouding zelf te doen. Sterker nog, stiekem vind ik boekhouden nu wél leuk. Het geeft me een gevoel van controle en onafhankelijkheid.

Het is wat mij betreft dus echt waar: met online boekhoudprogramma Rompslomp geen financiële rompslomp.

Benieuwd naar dit pakket? Klik op de link voor een gratis proefabbonement op online boekhoudprogramma Rompslomp. Als je de code Nest03 gebruikt, krijg je nu zelfs de eerste vier maanden gratis! Meer reviews van mij die jou als (startende) ondernemer kunnen helpen.