Boek LinkedIn Power voor borst met duim omhoog Dymph Neeteson

LinkedIn Power van Marjolein Bongers, een powerful boek [Review]

By | Boekrecensies, LinkedIn | No Comments

Als LinkedIn-trainer ben ik reuze benieuwd hoe andere trainers het doen. Aangezien ik niet vaak presentaties of trainingen van collega’s meemaak, is een boek als LinkedIn een mooi alternatief. Uiteraard was ik ook nieuwsgierig of wat ik over LinkedIn vertel, afwijkt van wat andere trainers vertellen. Wat blijkt? Marjolein Bongers en ik zijn enorm eensgezind. 😊

Compleet, completer, compleetst

LinkedIn Power is een supercomplete handleiding voor als je serieus aan de slag wilt met LinkedIn. Marjolein neemt je aan de hand mee door je profiel. Ze vertelt je hoe je het beste kunt posten en welke instellingen aandacht behoeven. Je kunt het zo gek niet bedenken of het staat erin.

Ik heb meerdere boeken over LinkedIn gelezen en elke auteur heeft zo zijn of haar eigen insteek. Maar die van Marjolein covers echt ALL the basics. Bovendien staan er duidelijke illustraties bij alles wat ze uitlegt. Als kers op de taart pik je in haar boek de beïnvloedingsprincipes van Cialdini nog even mee. Deze kennis is onmisbaar als je wilt dat je inspanningen op LinkedIn effect hebben. Daarbij is het beslist handig om een aantal copywritevaardigheden in huis te hebben als je gaat posten. Ja, ook die vind je in LinkedIn Power.

Wederkerigheidsprincipe

Marjolein vertelt in haar boek een anekdote over een directeur die eigenlijk alles goed doet, maar nog steeds weinig bereik heeft met zijn posts. Later blijkt dat hij alleen op LinkedIn zit om zijn posts erop te slingeren. En dat hij er daarna niet meer naar omkijkt. Zij stelde hem heel doeltreffend de vraag: “Oké, dus je verwacht dat iedereen naar jou luistert, maar jij luistert zelf nooit naar anderen?”.

Het is wel zo beleefd (en goed voor het algoritme) om op reacties op je eigen posts te reageren. Je post heeft nu eenmaal nazorg nodig, vooral het eerste uur na plaatsing. Als je tenminste wilt dat deze het goed doet. En daar ga ik vanuit, want waarom post je anders? Alleen, je kunt inderdaad niet verwachten dat andere mensen wel op jouw hersenspinsels reageren als jij nooit op andermans post reageert. Dan had het wel ‘asociale media’ geheten.

Ik merk al aan mezelf – hoe kinderachtig dit misschien ook klinkt – dat ik onbewust een soort mentale score bijhoud. Reageer ik regelmatig op iemands post en diegene neemt nooit de moeite om dit bij mij te doen, dan gaat dat wringen. En haak ik af. Ja, zelfs als ik die persoon ken en graag mag. Daar staat tegenover dat als mensen leuk op mijn posts reageren, ik dit moeiteloos terugdoe. Dat voelt dan weer wel goed. Het wederkerigheidsprincipe van Cialdini op zijn best.

 

Boek LinkedIn Power

Post met foto

Het enige waar ik en Marjolein een beetje van mening over verschillen, is het gebruik van foto’s bij je post. Ja, een goede foto kan een absoluut een reden zijn om te stoppen met scrollen door je tijdlijn. Om je personal brand te versterken, is het gebruik van foto’s (van jezelf) ook beslist aan te raden. En als fotograaf zou ik zeker veelvuldig mijn werk laten zien, met een leuke anekdote of uitleg erbij.

Alleen, mijn ervaring is dat berichten met alleen tekst nog steeds standaard het meeste bereik hebben. Bovendien vallen puur tekstberichten steeds meer op nu LinkedIn ze vergroot weergeeft in de feed (op je desktop). Dit is mogelijk een experiment van LinkedIn, maar het scheelt aanzienlijk. Een foto is dus geen voorwaarde voor een post om het goed te doen. Ik geloof best dat dit niet voor elk netwerk geldt, omdat elk netwerk anders is. Vandaar dat afwisselen – en meten hoe je post het doet – zo belangrijk is.

Conclusie

LinkedIn Power zit hartstikke goed in elkaar. Het is echt zo’n boek waarvan ik stiekem wilde dat ik het zelf geschreven had. Ik ben ervan overtuigd dat LinkedIn Power je  een vliegende start geeft. Daarna hoef je alleen nog maar te experimenteren met posten en de laatste ontwikkelingen bij te houden. Makkelijker kan haast niet.

Bestel hem dus gauw, omdat de veranderingen op LinkedIn zo snel gaan dat je voor je het weet aan de herdruk toe bent. En kom je er onverhoopt toch niet uit (wat ik me niet kan voorstellen)? Dan is er altijd wel een loslopende LinkedIn-trainer die jou wil helpen. 😉

Meer reviews van mijn hand lezen? Dát kan: Dé Kick Ass Code van Veronique Prins of Online Invloed van Bas Wouters en Joris Groen.

Ze hebben trouwens veel meer goede boeken bij Managementboek. Kijk zelf maar!

 

LinkedIn-en socialselling-training-Dymph-Neeteson

Schrijven voor social media: het ultieme stappenplan voor een succesvolle LinkedIn-post

By | LinkedIn | No Comments

Schrijven voor social media, speciaal LinkedIn, lastig? Ja, omdat hét recept voor de perfecte LinkedIn-post niet bestaat. En elk netwerk anders is. Toch zijn er bouwstenen die je bericht een prima uitgangspunt geven. Daarom bied ik je een soort LinkedIn-post template. Volg alle 14 stappen en je ziet gegarandeerd verbetering.

Wat een succesvolle post is, is voor iedereen anders. Daarbij is het succes van een LinkedIn-post van vele factoren afhankelijk. Maar grofweg heb je te maken met twee partijen op LinkedIn. Aan de ene kant heb je je lezer, aan de andere kant het algoritme. Uiteraard schrijf je altijd voor je lezer en nooit puur voor het algoritme. Dit is overigens hetzelfde als je voor het web schrijft, want Google zal zelf niks bij je kopen.

Ik begin met uit te leggen hoe je je lezer prikkelt en boeit. Daarna leg ik uit waar het LinkedIn-algoritme van houdt. Voor zover we dit weten. Uiteindelijk blijft het algoritme een ‘black box’ waar LinkedIn sporadisch iets over loslaat.  En proberen we er als gebruiker chocolade van te maken.

Tips social media post

Als je alle stappen consequent volgt dan ben ik ervan overtuigd dat je LinkedIn-posts meer views en meer interactie krijgen. En dat je in het algemeen goede social media posts schrijft. Bepaalde tips gelden alleen voor LinkedIn, maar hoe je een post opbouwt is vrij universeel. Op alle kanalen gaat het om zoveel mogelijk interactie. Waarover je post, verschilt wel per kanaal en je doelgroep.

Je lezer

Voor het gemak ga ik ervan uit dat je weet voor wie je schrijft en wat je doel is op LinkedIn. Ik ga er ook vanuit dat je wilt dat zo veel mogelijk mensen je berichten lezen. Zo niet, waarom lees je dan dit blog? Zonde van de moeite. 😉

Voor een succesvolle post is het belangrijk dat de inhoud aansluit op de interesses van je ideale lezer. Lezer? Ja, want bij alle berichtsoorten heb je een inleidend stukje tekst nodig, zelfs als je een video post. Daarbij is het verstandig om je video’s te ondertitelen, omdat anders de kans groot is dat je gesproken boodschap niet overkomt. Zit je kijker alweer te lezen. Ik bedoel maar.

Hieronder de 14 stappen voor goede social media posts op een rij:

Stap 1: Kies een type post

Stap 2: Schrijf een prikkelende intro

Stap 3: Richt je post aan je lezer

Stap 4: Zorg voor een overzichtelijke indeling

Stap 5: Gebruik duidelijke taal

Stap 6: Schrijf op informele toon

Stap 7: Maak gebruik van emoji’s

Stap 8: Gebruik een call-to-action (CTA)

Stap 9: Zorg voor interactie op LinkedIn

Stap 10: Verleng de dwelltime

Stap 11: Gebruik passende hashtags

Stap 12: Tag mensen voor wie je post interessant is

Stap 13: Post op een gunstig tijdstip

Stap 14: Meten = weten

Stap 1: Kies een type post

Voor welk soort LinkedIn-post je kiest is uiteraard aan jou en moet passen bij wat je wilt overbrengen. Er zijn zat mogelijkheden, maar als je afwisselt tussen de volgende types dan blijf je boeiend (mits de inhoud relevant is voor je volgers):

  • Posts waarin je branchekennis deelt als recente onderzoeken of ontwikkelingen die je signaleert.
  • Posts waarin je kennis deelt. Mensen zijn dol op tips en inzichten.
  • Posts waarin je om hulp vraagt. Mensen op LinkedIn zijn meer dan bereid om te helpen, is mijn ervaring.
  • Posts waarin je een duidelijke mening Hoe controversiëler, hoe beter je post het doet.
  • Posts waarin je om een mening vraagt. Mensen delen zelf ook graag kennis en ervaringen.
  • Posts met een emotionele lading. Denk aan humor, ontroering en irritatie.
  • Posts waarbij je een checklist, e-book of whitepaper ‘gratis’ weggeeft. Dat ze hiervoor hun e-mailadres moeten afstaan, is slechts een klein offer dat ze natuurlijk met liefde brengen. 😊

In welke vorm je dit giet: video, infograph, PowerPoint Presentatie etc., is aan jou. Het is een kwestie van experimenteren om te ontdekken welke vorm voor jou het beste werkt.

Voorbeeld van een emotionele LinkedIn-post, een boze in dit geval:

Screenshotoze van een boos klinkende LinkedIn-post over een wanbetalende klant

Voorbeeld van een weggever:

Screenshot van een LinkedIN-post waarin iest gratis wordt weggegeven

Dit was overigens niet in ruil voor een e-mailadres, maar mensen moesten wel eerst met mij linken anders kon ik het overzicht niet toesturen. Op deze manier breid ik mijn netwerk uit met mensen die geïnteresseerd zijn in LinkedIn en mogelijk een training bij mij willen volgen. Handig, hè?

Valt het trouwens op dat hier geen zelfpromotie tussenstaat? Ook dat mag. Wat zeg ik? Moet. Je doet jezelf tekort als je het niet doet. Maar doe het wel met mate. Anders kom je zo pusherig over en haken mensen af. Houd de 80-20% regel aan. 1 op de 5 posts mag gaan over het webinar dat je georganiseerd hebt of de nieuwe klant die je hebt binnengehaald. De rest van je LinkedIn-posts is bij voorkeur vermakelijk, inspirerend of leerzaam.

Stap 2: Schrijf een prikkelende intro

Allereerst moeten de openingsregels of titel van je bericht je lezer nieuwsgierig maken. Een bijzonder of grappig plaatje bij je post dwingt die scrolvinger absoluut tot stoppen. Maar dan is de volgende stap nog steeds: naar beneden met die duim en alsnog de intro lezen. De introductie van je social media post blijft dus belangrijk. Overigens is een plaatje geen vereiste voor een bericht om het goed te doen. Puur tekst doet het zelfs beter op LinkedIn.

Stap 2a: Zorg dat je lezers op het ‘lees meer’-linkje klikken

LinkedIn toont in de nieuwsfeed altijd maar een paar regels tekst van je bericht. Prikkelt dit genoeg? Dan zal je lezer op het ‘lees meer’-linkje klikken om je hele bericht te lezen. En gefeliciteerd, je hebt een belangrijke hindernis overwonnen. 😊 Het is zelfs win-win, want voor het algoritme is het een teken dat je bericht interessant genoeg is om verder te verspreiden.

Stap 2b: Zorg voor een pakkende opening

Openingen zijn er in alle soorten en maten. Maar om je een beetje houvast te geven:

  • Mensen zijn dol op titels die beginnen met ‘hoe’ of ‘waarom’. Kijk wel uit dat het niet te clickbait-achtig klinkt dan kan het mensen juist afstoten. Maar pas je het goed toe, dan trek je de mensen als een magneet je post in.
  • Mensen zijn dol op lijstjes.
  • Zeven tips voor een goed ingevuld profiel.
  • Drie dingen die dagelijks moet doen op LinkedIn.
  • Tien manieren om op te vallen op LinkedIn.
  • Zinnen waarin ‘deze’ of ‘dit’ verwijst naar iets dat je pas leest als je op de ‘lees meer’-link klikt.
  • Dit is hoe het LinkedIn-algoritme werkt.
  • Op deze manier krijg je meer profielbezoeken.
  • Dit is wat mijn cursisten van mijn training vinden.

Een paar van mijn posttitels die het goed gedaan hebben:

  • Is je al opgevallen dat LinkedIn bij alle artikelen nu de verwachte leestijd vermeldt? Weet je waarom ze dit doen?
  • Zo zorg je ervoor dat je volgers én het algoritme van LinkedIn je bericht compleet negeren. Dit is een variant op de ‘hoe’-titel.
  • 5 dingen waarvan ik zeker weet dat je die nog niet over mij weet…

Overigens doet een stellige uitspraak of verontwaardigde uitroep het ook goed. Kijk maar. Dit komt door de emotie die erin opgesloten zit. Dit wekt nieuwsgierigheid en zorgt voor herkenning.

Screenshot van een verontwaardigd klinkende LinkedIn-post

Stap 3: Richt je post aan je lezer

Daarnaast is het belangrijk dat je het in je LinkedIn-post niet hebt over ‘ik’ en ‘wij’, maar over ‘jij’ en ‘jullie’. Dit heet ook wel ‘op de lezer gericht schrijven’. Zo voelt je lezer zich aangesproken en heeft hij het idee dat het echt om hem gaat. Dat je hem begrijpt.

Stap 4: Gebruik witregels

Hoe je je LinkedIn-post indeelt is belangrijk voor de leesbaarheid. Als mensen na het klikken op de link een ongeordende brei aan informatie zien dan haken ze af. Het is dus belangrijk dat je witruimte laat tussen je stukken tekst en zo alinea’s maakt. Dit zorgt voor lucht en overzicht.

Bij wat langere posts kun je eventueel dikgedrukte tussenkopjes gebruiken van een ander lettertype. Nadeel hiervan is dat ze voor slechtzienden slecht leesbaar zijn en bepaalde browsers ze niet goed weergeven. Maar mensen houden ervan om informatie te scannen voordat ze bepalen of ze je hele bericht gaan lezen. Geef ze die kans.

Stap 5: Gebruik duidelijke taal

Belangrijk voor het deel na de intro is dat het lekker leesbaar is. Je hebt niet al die moeite gedaan om mensen door te laten klikken naar je hele LinkedIn-post, zodat ze alsnog afhaken.

  • Vermijd jargon.
  • Maak korte zinnen.
  • Vermijd de werkwoorden: worden, kunnen en zullen.

Ja, het ligt ook aan je doelgroep. Maar zelfs universitair geschoolde CEO’s die ’s avonds op de bank door hun feed scrollen, willen niet te veel nadenken. Houd het bij begrijpelijke taal. Dit vergroot ook de kans dat mensen die niet direct tot je doelgroep behoren, je LinkedIn-post liken of erop reageren. Zo kan deze alsnog bij de juiste persoon onder de aandacht komen.

Zie ook wat stellige taal oplevert versus twijfeltaal. A/B-testen is onmogelijk op LinkedIn. Maar ik denk dat de resultaten voor zich spreken. Wees niet bang om stelling te nemen of je mening te uiten. Goed voor de interactie en je personalbranding. Vanille-achtige types zijn er al genoeg, nietwaar?

Screenshots van een laf klinkende LinkedIN-post en een stellige

Stap 6: Schrijf informeel

Over het algemeen doet spreektaal, oftewel schrijf zoals je praat, het goed op LinkedIn. Je wilt toch graag online het gesprek aangaan met je volgers? Maak de drempel om te reageren dan zo laag mogelijk en doe vooral niet te formeel. Dit zorgt juist voor afstand.

Kijk, werk jij bij een bank en bepalen zij voor jou dat je netjes ‘u’ moet zeggen dan heb je weinig keus. Is je doelgroep wat ouder dan zou je ook voor een formelere toon kunnen kiezen. Maar over het algemeen werkt los en informeel het beste. Ook op een zakelijk platform als LinkedIn. Daar zitten ook gewoon mensen zoals jij en ik.

Stap 7: Gebruik emoji’s

Er zijn mensen die een emoji in een LinkedIn-post niet professioneel vinden. En ik moet zeggen dat ik ze in het begin ook niet gebruikte op LinkedIn. Precies om die reden. Maar ik vind emoji’s leuk en nuttig. En nog belangrijker, het past bij mij en mijn schrijfstijl. Ze maken mijn tekst duidelijker en prettiger leesbaar.

Gebruik ze alleen wel op de juiste manier. Een rotopmerking met een knipoog erachter, is nog steeds een rotopmerking. En let op dat je niet in elke zin een berg emoji’s plakt. Er bestaat ook nog zoiets als overkill. En dat werkt averechts. Emoji’s zijn zeker niet verplicht, maar wees ook niet bang om ze te gebruiken. LinkedIn is al lang zo stijf niet meer als een aantal jaar geleden. Doe vooral wat goed voelt.

Voorbeeld van een LinkedIn-post met een aantal emoji’s erin verwerkt ter ondersteuning van wat ik wil zeggen:

Screenshot van LInkedIN-post met emoji's

Stap 8: Gebruik een call to action (CTA)

Gebruik een wat..? Het is belangrijk het om een LinkedIn-post met een call to action af te sluiten. Letterlijk is dit een oproep tot actie. Hiermee spoor je de lezer aan om een bepaalde handeling te verrichten. Zo kun je vragen om je bericht te liken of er commentaar op te geven. De kans dat mensen dit uit zichzelf doen is klein. Dus geef ze dat duwtje in de goede richting.

Ik heb gemerkt dat bij verontwaardigde posts (zie boven) een CTA niet nodig is. Mensen herkennen of voelen op dat moment dezelfde emotie en reageren spontaan. Een vraag stellen aan het eind van je LinkedIn-post is een indirecte call-to-action. Je nodigt ze hiermee uit om te reageren zonder het letterlijk te benoemen.

 

Het algoritme

Het algoritme van LinkedIn is die andere partij die je tevreden moet stellen. Mocht je je nu afvragen waar ik het in hemelsnaam over heb? Hieronder leg ik kort uit wat een algoritme is.

Wat is een algoritme?

Een algoritme is een wiskundige formule of regel. Het algoritme van LinkedIn bepaalt op basis van regels en jouw gedrag op het platform welke posts in jouw nieuwsfeed verschijnen. Je nieuwsfeed is dus superpersoonlijk. Hoe het algoritme van LinkedIn precies werkt, weten maar een paar mensen. Door veel gebruik te maken van LinkedIn, ontdek je steeds beter hoe het algoritme werkt. Dit helpt je om slimmer te posten. Tot ze het weer veranderen. 😉

“Verandering is de enige constante” – Heraclitus, Griekse filosoof

Stap 9: Zorg voor interactie op LinkedIn

Voor het maximaal verspreiden van je boodschap heb je drie dingen nodig: likes, comments en deelacties. Dit zorgt voor meer views (bereik) op LinkedIn. Bereik is overigens niks anders dan dat je bericht in iemands feed voorbij is gekomen. Dit wil niet zeggen dat mensen je bericht echt gelezen hebben. Nu heb je aan bereik op zich niks. Maar het is wel een voorwaarde om gelezen te worden. Geen bereik = geen lezers. Van de drie reactiemogelijkheden is commentaar op je bericht het belangrijkst. Alleen op die manier komt er een gesprek op gang. Dit betekent ook dat je actief zult moeten reageren op ontvangen reacties.

Stap 10: Verleng de dwelltime

Sinds kort tellen niet alleen de likes en comments mee om te bepalen of je een goede LinkedIn-post hebt gepubliceerd. Het gaat er ook om hoe lang mensen doorbrengen op je post, oftewel, de dwelltime. Een like zonder te lezen is dan minder waardevol. Langere posts zorgen logischerwijs voor langere dwelltime.

Zelf ben ik nogal lang van stof en red ik het vaak niet binnen de maximale lengte van 1300 woorden van een post. Dat komt nu goed uit. En mensen die wel gluren maar mijn LinkedIn-posts nooit liken of reageren (en daar zijn er een heleboel van), dragen ineens positief bij aan het bereik van je bericht. Ein-de-lijk! 😊

Stap 11: Gebruik passende hashtags

LinkedIn adviseert zelf om niet meer dan 3 hashtags aan het eind van je post te plaatsen. Wat voegt zo’n # toe? Dat ligt eraan welke je kiest. Het beste is om eerst te bepalen welke zoekwoorden op je LinkedIn-post slaan. Vervolgens check je in de zoekbalk van LinkedIn of een hashtag volgers heeft. Dit doe je door de bijvoorbeeld #contentmarketing in te typen. Dan zie je dat deze op het moment meer dan 636.000 volgers heeft. Goede kans dat je bericht bij mensen in de feed terechtkomt die deze hashtag volgen. Helemaal als ze een eerstegraadsconnectie zijn.

Mensen die zoeken op deze hashtag krijgen een lijst te zien van LinkedIn-posts die deze hashtag gebruiken. En mogelijk interessant zijn. Maar ook als je op deze hashtag in een post klikt krijg je een lijst met posts te zien die over dit onderwerp gaan.

Je kunt er ook voor kiezen om eens af te wisselen met hashtags die wat minder volgers hebben. Zo bereik je weer een ander publiek. Alleen hashtags zonder volgers zijn zinloos voor meer bereik. Die dienen meer als versiering of staan er voor de grap. Sommige mensen gebruiken ze om een woord te benadrukken. Door er een hashtag voor te zetten wordt een woord blauw en valt dus meer op.

Gepersonaliseerde hashtag

Ik heb zelf sinds kort een persoonlijke hashtag: #DymphdoetdrdingopLinkedIn. Als je op deze hashtag in een post klikt en hem gaat volgen dan mis je geen update meer van mij. Al moet je dit mensen wel uitleggen. In zo’n geval kun je best 4 hashtags onder je post zetten. Zorg er dan wel voor dat de laatste je gepersonaliseerde hashtag is. De eerste drie zet LinkedIn namelijk in de URL (webadres) van je post voor betere vindbaarheid.

Stap 12: Tag mensen voor wie je post interessant is

Als je denkt dat een bericht interessant is voor een bepaald persoon dan kun je die persoon taggen in je bericht. Dit doe je door het @-teken voor diegene zijn naam te zetten. Als de tag lukt dan ontstaat er een blauwe link naar die persoon zijn profiel. Deze zie je pas als je je bericht geplaatst hebt. Let op dat je er niet te veel tagt. Als mensen niet reageren beïnvloedt dit het succes van je post negatief. Het algoritme denkt dan dat de post niet interessant is.

Stap 13: Post op een gunstig tijdstip

Er zijn mensen die beweren dat het tijdstip waarop je post onbelangrijk is. Nou, guess again. Als jij post op een moment waarop iedereen ligt te slapen dan gaat er niemand op je bericht reageren. Hoe geweldig je post ook is. Voorheen was het advies om voor werktijd, rond lunchtijd en aan het eind van de werkdag te posten. Als je pas begint, kun je dit als richtlijnen gebruiken.

Screenshot van LinkedIn-post statistieken

Stap 14: Meten = weten

Minstens net zo belangrijk is dat je gaat experimenteren om uit te vinden wat werkt binnen jouw netwerk. Heb je een internationaal netwerk dan is lunchtijd een rekbaar begrip. In mijn eigen netwerk was het zo dat rond Nederlandse lunchtijd goed werkte, maar daar kwam ineens de klad in. Toen ik ging experimenteren, kwam ik erachter dat half 8 ’s avonds op het moment beter werkt. Nu wissel ik het een beetje af.

Met meten bedoel ik dat je noteert:

    • Welke dag je gepost hebt;
    • Hoe laat je gepost hebt;
    • Wat het bereik was;
  • Hoeveel likes, comments en deelacties dit opleverde.

Eventueel noteer je nog het type LinkeIn-post. Kijk ook eens wie zoal je posts lezen. Vallen zij in je doelgroep? Als je dit een tijdje doet, ga je vanzelf patronen herkennen. Je zult zien dat je soms met hetzelfde aantal likes en comments de ene keer meer bereik hebt dan de andere keer. Dit heeft alles te maken met de snelheid waarmee de interactie op gang komt.

Voor een succesvolle LinkedIn-post is het belangrijk dat je het eerste uur na plaatsing, ook wel het ‘golden hour’ genoemd, zo veel mogelijk interactie krijgt. Het LinkedIn-algoritme ziet dat als een aanwijzing dat je een interessante post hebt gemaakt die in meer nieuwsfeeds mag verschijnen.

Hoe ga je viral op LinkedIn?

Voor viraal gaan op LinkedIn bestaat ook geen standaard recept. Teleurstelling nummer 2. Ik weet het. Maar als jij goed weet wat er speelt binnen jouw doelgroep. Als je laat zien dat je snapt welke problemen zij ervaren én je de juiste snaar weet te raken met je oplossing, kan het zomaar gebeuren. Oh ja, en als je deze stappen doorloopt. Maar dat spreekt voor zich. 😉

Weet je nu hoe je dat schrijven voor social media moet aanpakken?

Ga gewoon aan de gang. Dat in het begin alleen je vader je berichten liket (en dan alleen als je achter zijn laptop zit en als hem inlogt), is helemaal niet gek. Maar ik beloof je dat de aanhouder wint. En jij bent een winnaar. Toch?

Wil het echt niet lukken dan kan ik je coachen door je LinkedIn-posts te redigeren en persoonlijke tips te geven. Ik kan het ook helemaal uit handen nemen. Net wat jij wilt. Bel, mail of app me gerust op: 0614573001 of dymph@virtualprofessional.nl. Dan kijken we waar je precies behoefte aan hebt.

Ik geef ook groepstraining en individuele coachingsdagen.

Boek Online invloed voor borst Dymph Neeteson

Online invloed, alle superlatieven zijn van toepassing op dit boek [recensie]

By | Boekrecensies | No Comments

Als copywriter is je doel om zo overtuigend mogelijk te schrijven. Je bent nooit uitgeleerd en een boek als ‘Online invloed’ is hierbij onmisbaar. Na een paar hoofdstukken wist ik: het is geweldig. Ik heb dit gepost op LinkedIn en kreeg meteen bijval. Het boek staat ook niet voor niks al weken op nummer 1.

Gas terug

Ik heb Online invloed expres langzaam gelezen. Er staan zo veel bruikbare voorbeelden op elke bladzijde, dat ik er hebberig van werd. Hierdoor moest ik de neiging onderdrukken om het boek met mijn ogen te verslinden. Simpelweg omdat er dan minder van blijft hangen. Mijn exemplaar heeft al een aantal ezelsoren, zodat ik interessante bladzijden makkelijk terugvind. En elke keer dat ik erin blader worden het er meer.

Vruchten plukken

De inhoud van het boek is helder en direct toepasbaar. Je krijgt niet alleen uitleg hoe je je website, nieuwsbrieven of advertenties tekstueel overtuigender maakt, maar ook visueel. Omdat deze twee elkaar versterken. Nu maar hopen dat de vormgever die mijn website van een make-over gaat voorzien, dit boek ook gelezen heeft.

Het fijne van Online invloed is dat het testwerk al voor je gedaan is. Als lezer hoef je alleen maar de vruchten te plukken van alle kennis en ervaring van auteurs Bas Wouters en Joris Groen. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat alles één op één werkt voor jouw doelgroep. Maar de voorbeelden zijn wetenschappelijk onderbouwd en dat biedt houvast. Bovendien, het staat je vrij om zelf aan het A/B-testen te slaan.

Online beïnvloedingsbijbel

Alle superlatieven die ik kan bedenken zijn van toepassing op dit boek. Wat mij betreft is het de bijbel op het gebied van online overtuigen. Overdreven? Misschien. Het blijft een mening. Al ben ik niet de enige die dit vindt. Hun nummer 1 positie bij Managementboek en alle lovende recensies spreken voor zich.

Omdat het boordevol bekende en onbekende praktijkvoorbeelden staat, is het ideaal om als naslagwerk te gebruiken. Vraag je je af waar een winnende prompt ook alweer aan moet voldoen? Dan blader je naar het Oude Testament, hoofdstuk 2. Weten hoe je een prikkelende subjectline maakt voor je e-mailadvertenties? Nieuwe Testament, Hoofdstuk 6. Op zoek naar een checklist voor het maken van een goede landingspagina? Achterin. Yep, I’m a believer! En ik prevel keurig ‘amen’ na het lezen van elke passage.

Feedback

Aan het eind van Online invloed vragen de auteurs om feedback om het boek verder te verbeteren. Heel veel beter kan volgens mij niet. Maar als ik dan toch iets moet noemen: er staan nog wat foutjes in het boek (sorry, beroepsdeformatie). Maar er komen ongetwijfeld nog tig herdrukken, dus dat trekken ze vast recht.

Daarnaast heb ik nog een drietal suggesties voor wie de schoen past:

  • Ik vind dat elke zichzelf respecterende design-, marketing- of communicatie-opleiding dit boek op de boekenlijst moet zetten. Juist omdat het zo praktisch is.
  • Ik adviseer elke vormgever, copywriter of marketeer die beter wil worden in wat hij doet, dit boek te lezen. En dan als naslagwerk bij de hand te houden.
  • Ik zou het als copywriter geweldig vinden als er een versie van Online invloed komt die, hoe kan het ook anders, puur op tekst gericht is. Misschien een idee voor een vervolg?

Conclusie

Mocht het je ontgaan zijn: ik ben fan. En wat mij betreft is Online invloed absoluut een goede investering in jezelf. Maar je hoeft mij niet op mijn blauw-groene ogen te geloven. Kijk maar hieronder. En na het lezen van het boek weet je ook meteen welke beïnvloedingstechniek dit is. 😉

Er staat zelfs een prachtige aanbeveling in het boek van Robert Cialdini himself. Wist alleen niet dat hij Nederlands kon. 😊

Overzich reviews van het boek Online invloed

Meer reviews van mijn hand lezen? Dát kan: Dé Kick Ass Code van Veronique Prins voor wat tough love als het om je bedrijf gaat of Thuis ben ik niet zo leuk van Jos Burgers voor acquisitie met gebruik van humor.

Boekrecensie Schermwijzer copywriter Dymph Neeteson

De schermwijzer, voor als je het als ouder even niet meer weet [Review]

By | Boekrecensies | No Comments

Leestijd: 3 min
Toevallig heb ik samen met een collega een leerzame en interactieve workshop voor het basisonderwijs ontwikkeld over schermtijd. Vandaar dat ik de laatste inzichten op de voet volg. Gelukkig stelt ‘De Schermwijzer’, vol up-to-date adviezen voor ouders van kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar, niet teleur.

Als het aan mijn eigen kinderen ligt (4 en 6 jaar) dan sturen ze met hun priegelvingertjes constant emoji’s naar vage bekenden in mama’s telefoon en binchen ze non-stop Disneyfilms. Dit is niet goed voor hun geestelijke en lichamelijke gezondheid. Ik probeer hun schermtijd te beperken door te zorgen voor afwisseling in hun dagelijkse activiteiten. Gelukkig kunnen ze zich ook prima offline vermaken. Ik voorzie alleen wel discussies naarmate ze ouder worden. Dan komt een boek als dit goed van pas.

Boordevol tips

Het is echt een handzaam boekje dat boordevol fijne tips staat over schermtijd, social media, gamen en online veiligheid. Waar ik erg blij om ben, is dat het geen belerend boekje is, waarin de schrijvers met opgeheven vingertje vertellen wat je wel en niet moet doen. Er bestaat namelijk geen pasklaar antwoord en daar zijn ze heel duidelijk over. Je moet uiteindelijk doen wat past bij jouw manier van opvoeden. De richtlijnen en praktische tips die zij bieden, geven houvast voor als je onderbuikgevoel je als ouder in de steek laat.

Praktische indeling

Het boekje is handig ingedeeld in hoofdstukken die  elk een aparte leeftijdscategorie behandelen. Na een inleidend hoofdstuk, zijn de hoofstukken als volgt:

  • Baby’s, dreumesen en peuters (0-3 jaar)
  • Kleuters (4-6 jaar)
  • Vroege basisschoolkinderen (7-9 jaar)
  • Prepubers (10-12 jaar)
  • Puber (13-15 jaar)
  • Jongeren (16-18)

Je bladert eenvoudig naar het hoofdstuk dat van toepassing is op de leeftijdscategorie van jouw kind. En zodra je kind een volgende fase bereikt, ga je verder met het hoofdstuk erna. Je hoeft beslist niet het hele boek te lezen. Als je net als ik besluit dit wel te doen: het leest het prima weg (geen droge onderzoekstaal) en je steekt van elk hoofdstuk wel iets op. Is het niet over het verklaarbare gedrag van je kind in één van de fases dan wel over de manier waarmee je zelf met bepaald gedrag van je kind om kunt gaan.

Boekomslag de Scherwijzer plus opengeslagen cover met mobiel

Tijdgeest

Wat wij de leerlingen in onze eigen training meegeven is dat schermtijd niet om een maximaal aantal uren per dag gaat. Bovendien moet je je als ouder realiseren dat (beeld)schermen en online zijn integraal onderdeel uitmaken van de tijd waarin onze kinderen opgroeien. Alleen al op school zitten ze regelmatig achter een scherm. Kijken ze niet naar het digiboard dan zitten ze wel op hun Chromebook.

Schoolkeuze

In De Schermwijzer staat dan ook de bruikbare tip dat je hiermee, bij de keuze voor de basis- of middelbare school van je kind, rekening kunt houden. De ene school maakt nu eenmaal meer gebruik van digitale middelen dan de andere.

Balans

Het gaat dus niet om het aantal uren, maar om de balans. Zo lang het (online) gedrag van je kind niet ten koste gaat van zaken als afspreken met vrienden, schoolprestaties, slapen, buiten spelen… dan is er nog niet veel aan de hand. Bij twijfel staat er in De Schermwijzer een korte test die je je kind kunt laten doen.

Conclusie

Ik heb De Schermwijzer gespeld en vind het een bijzonder nuttig naslagwerk. Zeker als je als ouder even niet meer weet hoe je moet omgaan met het schermgebruik van je kroost. Helemaal in coronatijd waarin de gemiddelde schermtijd van kinderen ongetwijfeld gestegen is.

Door dit boek te lezen, nog voordat je kind de volgende fase bereikt, kun je zelfs voorkomen dat je niet weet welke regels op te stellen of hoe met bepaald gedrag om te gaan. Kortom, een aanrader voor elke ouder die zijn kind graag opvoedt tot een evenwichtige jongvolwassene die uiteindelijk zijn eigen grenzen bepaalt qua schermtijd en online gedrag.

Meer reviews van mijn hand lezen? Dát kan: Dé Kick Ass Code van Veronique Prins

Ze hebben trouwens veel meer goede boeken bij Managementboek. Kijk zelf maar!

Review boek Thuis ben ik de leukste niet

Thuis ben ik niet zo leuk! – Jos Burgers [review]

By | Boekrecensies | No Comments

Drie jaar geleden was ik bij een keynote van Jos Burgers over zijn toenmalige bestseller: Eén fan per dag. Mij kon hij na afloop toevoegen aan zijn fanbase. Pijn in mijn kaken van het lachen en het was nog leerzaam ook. Dus toen de kans zich voordeed om een review te schrijven over een van zijn latere kindjes Thuis ben ik niet zo leuk!, stond ik als een (irritant) overijverig schoolmeisje – al ‘ikke-ikkend’ – vooraan.

Humor in communicatie

Met een voorliefde voor humor in communicatie, is een boek over het gebruik van humor in het vinden en boeien van klanten, spekkie voor mijn bekkie. Zo besprenkel ik zelf vaak de vacatureteksten van mijn klanten met een vleugje humor. Het maakt ze aantrekkelijker als werkgever en ze krijgen hierdoor sneller hun vacatures vervuld omdat ze een stuk menselijker klinken. Echt! Ik zie een parallel. Maar goed, ik dwaal af.

Humor als acquisitiewapen

Humor in het acquisitieproces dus. En als je de klant voor je gewonnen hebt, als geheim wapen om deze te behouden. De kaft alleen al oogt fris en nodigt enorm uit om erin te beginnen. Nu ik er nog eens kritisch naar kijk, valt me op dat het eruit ziet als zo’n Delftsblauw tegeltje dat vroeger bij mijn oom en tante in de gang hing. Voorzien van de tegeltjeswijsheid: praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent… Ik houd ervan. En van dit soort subtiele verrassingen. Deze ontdekking maakt het boek meteen nóg leuker.

 

Omslag boek Thuis ben ik niet zo leuk

Thuis ben ik niet zo leuk!

Enthousiast ben ik begonnen in Thuis ben ik niet zo leuk!. Kauwen heb ik niet gedaan. Ik heb meer als een soort cookiemonster het boek verslonden. En toen was de koekjespot leeg. Balen. Ik had nog veel meer over dit onderwerp willen lezen. Meer feitjes, meer onderzoekjes, meer voorbeelden… Meer, meer, meer!

Al moet ik zeggen dat ik al best veel wist over dit onderwerp. Of dacht te weten. Misschien komt het ook wel door zijn schrijfstijl. Het klinkt allemaal zo logisch dat je het idee hebt dat je al veel wist. Hoe dan ook, ik ‘herkende’ veel, met hier en daar de nodige verdieping om mijn leesplezier te vergroten.

Humor in zaken

Humor gebruiken in het zakelijk contact is niet zonder risico’s. Daar waarschuwt Jos ook voor. Een grapje dat je zelf hi-la-risch vindt kan de ander zomaar ontzettend flauw vinden. En grapjes ten koste van een ander maken jou er ook niet aardiger op in de ogen van je klant. Volgens mij is de enige veilige vorm van humor, de humor die ten koste gaat van jezelf. Zowel zakelijk als privé. Bovendien zegt Jos dat het je sympathieker maakt waardoor de klant sneller van je zal kopen. Ik zeg: “Doen!”

Eye-opener

De echte eye-opener zat ‘m voor mij in één van de laatste hoofdstukken. “Wie ervoor kiest om in de contacten met klanten vaker een beetje humor in te zetten, doet er verstandig aan een eigen repertoire op te bouwen.” Briljant! Waarom ben ik daar zelf niet opgekomen?! Ik vind mezelf op papier altijd grappiger dan in het echt. En ik vroeg me al af hoe ik mijn ‘online humor’, zoals ik die gebruik op socialmedia en mijn website, wat meer offline door kan trekken. Vooral als ik presentaties geef. Die zijn vaak serieuzer dan ik eigenlijk ben. En dat vind ik zonde.

Jos’ advies: kijk om je heen en noteer alles wat leuk en toepasbaar lijkt in een boekje. Je hoeft namelijk niet alles zelf te verzinnen. Je begrijpt wel waar ik mee begonnen ben. Ik ben goed bezig, al zeg ik het zelf. En als ik zo doorga, komt die stand-up-act er ook nog wel. 😉

Oh, als je ooit de kans krijgt om Jos live in actie te zien. Pakken! Thuis mag hij dan niet zo leuk zijn, maar in het echt is hij nog véél leuker dan op papier.

Meer reviews van mijn hand lezen? Dát kan: Dé Kick Ass Code van Veronique Prins

Ze hebben trouwens veel meer goede boeken bij Managementboek. Kijk zelf maar!

Flow-Planners-Undated-review-Dymph-Neeteson

In da flow met Flow Planners Undated [Review]

By | Boekrecensies | No Comments

Hoera, daar was de bezorger met mijn Flow Planners Undated. Een ‘agenda’ waar ik veel over gehoord had in Facebookgroepen voor vrouwelijke ondernemers. Het prikkelde mijn nieuwsgierigheid. Bovendien kan die chaos in mijn hoofd wel wat structuur gebruiken. Aldus mijn keuze voor een schattige, mintgroene Flow Planners. I know, lekker girly.

Huidige situatie

Nu heb ik overal aantekeningen rondslingeren: in notitieboekjes, op achterkanten van lege enveloppen en op tekeningen van mijn kinderen. Ik gebruik alles wat binnen handbereik is om te voorkomen dat lumineuze invallen of to-do’s uit mijn hoofd vallen. Sinds ik kinderen heb, vergeet ik altijd wel iets. En ben ik constant dingen kwijt. Vergeet ik niet de banaan met de naam van mijn oudste erop dan is het wel de schoenendoos die we mee hadden moeten nemen voor de stal van Sinterklaas’ paard. Of het zijn mijn autosleutels die ik op miraculeuze wijze weg heb weten te houdiniën (ja, dit is een werkwoord). Ik heb hierdoor constant het gevoel dat ik achter de feiten aanloop. En daar is deze vrouw – met een zekere mate van controledrang – niet zo dol op…

Tafelexemplaar

Daar was hij dan, mijn Flow Planners. Ik werd er spontaan blij van. Ja, alleen al door dit boekje lekker oppervlakkig te beoordelen op zijn omslag. Ik vind hem zo leuk dat ik hem achteloos op tafel laat liggen, als een soort inkijkexemplaar. Bepaalde mensen doen dit ook met een dure, opengeslagen atlas of kunstboek op tafel. Nou, dit is net zoiets. Maar dan anders.

Flow Planners

Het is een opvallend dikke planner, voorzien van ringband. Met heel veel ruimte voor aantekeningen. Er zitten pagina’s in met reflectievragen, pagina’s om je socialmediaposts te plannen in sprints van 28 dagen. En pagina’s om een dag/weekindeling van je activiteiten te maken, per uur of zelfs per half uur. Ik heb alleen zo’n hanepoot dat ik wel dubbele schrijfruimte zou kunnen gebruiken. Maar ik vrees dat hij dan niet meer te tillen zal zijn.

Er is zelfs plek voor je supermarktboodschappenlijstje, je wordt aangemoedigd om bij te houden hoeveel water je per dag drinkt (en het werkt, mijn waterinname is toegenomen!) en je kunt je to-do’s heerlijk afvinken. Dit is voor mij zo veel overzichtelijker dan alles wat ik af heb door te strepen op die beruchte achterkant van een envelop. En als ik deze niet meer kan vinden, een nieuw lijstje te starten op (jawel) een nieuwe envelop.

Flow-Planners-Undated-binnenkant-review

Hybride

Eigenlijk is deze planner een kruising tussen een journal en een agenda, al heeft de Flow Planners er geen voorgedrukte data in staan. Je werkt namelijk ook aan een positieve mindset, als je tenminste actief met de reflectievragen aan de slag gaat. Ik denk dat ik er persoonlijk nog liever één met voorgedrukte data had gehad. Al is er speciaal ruimte gemaakt om elke week handmatig de juiste maand, weeknummer en bijbehorende data in te vullen. Toch is dit voor mij iets minder overzichtelijk, maar that’s just me. En ondanks de handige tabbladen, weet ik vaak niet precies waar ik zit in mijn planner. Waarschijnlijk is dit eenvoudig op te lossen met paperclip als bladwijzer bij de juiste week, maar die moet ik nog even gaan halen. Geen halszaak verder.

Conclusie

Ik vind Flow Planners echt een ideale planner voor coaches en therapeuten. Volgens mij raken die helemaal in hun element van dit boekwerk en alle mogelijkheden. Niet alleen voor zichzelf maar ook voor hun coachees/cliënten. Dit komt omdat deze planner je naast het overzicht bewaren, je helpt in je persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast is het natuurlijk uiterst nuttig voor drukke vrouwen, die graag alles overzichtelijk bij elkaar hebben omdat ze anders het overzicht verliezen, zoals ik…

Volgens mij is deze versie, nog afgezien van de kleurstelling, helaas niet bijzonder geschikt voor mannen. Er is namelijk de mogelijkheid om bij te houden hoe je je voelt onder invloed van wisselende hormoonspiegels en jaargetijden (geen grap). 😊 Serieus, ik geloof dat een mannelijke versie ook  niet verkeerd zou zijn. Misschien bestaat deze ook al? Het is namelijk ook een stukje bewustwording en inzicht dat je krijgt dankzij dit boekwerk, zowel zakelijk als privé (wanneer ben je het productiefst, hoe ver ben je met het behalen van je doelen, hoe zit het met je mindset etc.). En dat is net zo handig voor drukke mannen als drukke vrouwen.

Zelf gebruik ik hem graag. Al doe ik dit pas een paar weken en ben ik duidelijk nog aan het uitvinden wat er allemaal mee kan. Vraag het me over een paar maanden weer dan weet ik vast precies hoe ‘chaotische me’ in de ultieme werkflow belandt.

Meer reviews van mijn hand lezen? Dát kan: Dé Kick Ass Code voor succesvol ondernemen

Ze hebben trouwens veel meer goede boeken (en planners) bij Managementboek. Kijk zelf maar!

 

Review-boek-De-Kick-Ass-Code-Dymph-Neeteson

Tough love met Dé Kick Ass Code van Veronique Prins [Review]

By | Boekrecensies | No Comments

Eerlijk gezegd heb ik het niet zo op business coaches. Vooral niet op die van het type: ‘ik-heb-zelf-nog-nooit-een-goedlopend-bedrijf-gehad-maar-ga-jou-vertellen-hoe-je-dit-voor-elkaar-krijgt’of ‘ik-predik-authenticiteit-maar-geef-iedereen-dezelfde-sjablonen’. Desondanks leek Veronique Prins, auteurvan het boek Dé Kick Ass Code, een van de weinigen waar ik wel een uitzondering voor zou maken. Zij is succesvol onderneemster en ze heeft het nergens over sjablonen. Halleluja!

Urker mannenkoor

Toen Dé Kick Ass Code voor succesvol ondernemen op de mat lag, was ik blij verrast dat het een luxe versie was met harde kaft. Echt een cadeautje. Nu pak ik hem er in de toekomst zeker nog een keer bij.

Ik heb tijdens het lezen van de eerste twee hoofdstukken hardop gelachen. Zelf heb ik last van een zelfvertrouwen-ondermijnend-aapje op mijn schouder dat ik regelmatig een paar sokken in zijn snuit moet duwen. Maar zij heeft het over een heel Urker mannenkoor dat ze de mond moet snoeren. Om je te bescheuren. Zo bekeken, heb ik het zo slecht nog niet.

Na de eerste paar hilarische hoofdstukken werd de toon wat serieuzer. Een goedlopend bedrijf opzetten is dan ook een serieuze zaak en daar laat Veronique geen misverstanden over bestaan. Ik heb alle (jawel!) oefeningen in het oefenboek gemaakt. Maar Veronique is dan ook net als Sinterklaas, voor wie je ontzag hebt en tegelijkertijd een beetje bang bent. Maar hoe graag ik ook in Spanje zou wonen, ik wil liever niet mee in de zak…

Zucht

Normaal begin ik al te zuchten als ik zie dat er een online-omgeving bij een boek zit. Ik ontken niet dat ik een zucht moest onderdrukken, maarrr… ik wil betere resultaten dus het moet anders. Op haar vraag of ik 80% van mijn tijd aan acquisitie besteed, moest ik bekennen dat dit niet het geval is. Eyeopener nummer één (van velen) was een feit.

Beetje jammer ook, dat ik moest concluderen dat ze mijn bedrijf als een ‘happy hobby’ ziet (zie hier eyeopener nummer twee). Dat is het beslist niet! In mijn hoofd dan, hè..? Ja, er waren verzachtende omstandigheden die helaas buiten mijn macht lagen, maar die mag ik niet als excuus (blijven) gebruiken. Trap één onder mijn gat is van Veronique. Trap twee is van mezelf. In 2020 gaat het écht, écht, écht gebeuren! Ook al mag ik dit niet zeggen van Veronique.

Tot slot

Ik heb absoluut genoten van haar tikkie chaotische, maar vooral humoristische en directe schrijfstijl. Waar ken ik die toch van..?! Na het lezen van Dé Kick Ass Code lijkt het alsof ik Veronique al heel lang ken. Ze is als een strenge maar rechtvaardige lerares die ervoor zorgt dat je gaat doen wat nodig is. Ik heb notabene al een aantal veranderingen doorgevoerd. En dat voor iemand die uitstelgedrag heeft uitgevonden.

Ik overweeg zelfs om naar haar 2-daagse training te gaan. Reuze benieuwd hoe hard ze schopt (en of ze sneller praat dan ik). 😊

Meer reviews van mijn hand lezen? Dát kan: Winstgevende Plannen van Femke Hogema

Ze hebben trouwens veel meer goede boeken bij Managementboek. Kijk zelf maar!

Recensie boek-Winstgevende-Plannen-Dymph-Neeteson

Wat is de superpower van Winstgevende Plannen van Femke Hogema? [boekreview]

By | Boekrecensies | No Comments

In 7 stappen, beschreven in 7 hoofdstukken, een financieel succesvol bedrijf. Dit is wat Femke Hogema’s  boek Winstgevende Plannen belooft. Dat ze heel goed weet hoe ze haar spullenboel aan de man moet brengen, mag duidelijk zijn. Haar boek begint met maar liefst 24 juichende reviews van onder andere bekende collega-businesscoaches. Dat belooft wat.

Nieuwe bedrijfsideeën

Ik ben momenteel bezig met het uitwerken van 2 nieuwe businessideeën. Bij de een heb ik mijn twijfels of deze wel levensvatbaar is. Maar omdat het zo’n sympathiek plan is en deze me na aan het hart ligt, wil ik zeker weten of het haalbaar is, voordat het misschien onterecht op mijn overbevolkte ‘goede’ ideeën-kerkhof belandt.

In het tweede idee zit zeker brood, mogelijk zelfs luxebrood. Maar mijn partner in crime en ik moeten wel eerst wat investeren, dus juist in dit geval is het belangrijk dat we inzicht hebben in wat er onder die beruchte streep overblijft. Ik ben dan ook met het uitwerken van dit plan begonnen.

Bedrijfsplan schrijven

Ik krijg spontaan last van een grafstemming bij de gedachte dat ik het Rabobank-bedrijfsplan-sjabloon in moet vullen wil ik enigszins onderbouwd een keuze maken. Gelukkig is hier mijn rode redding van 158 pagina’s die ik in een paar uur volledig geabsorbeerd heb. Een Sorbo-doekje is er niks bij.

Mijn eerste indruk was: Winstgevende Plannen leest prima weg, het heeft me van het begin tot het eind geboeid, maar inhoudelijk ben ik geen wereldschokkende inzichten tegengekomen. Ik vermoed dat ik dit onbewust toch had gehoopt. Dat er één geheim is en als je dat kent dan komt het zeker goed met je plannen. Desondanks vind ik het superhandig om alle stappen overzichtelijk in de vorm van dit handzame naslagwerk te hebben.

Wat Femke Hogema heel knap voor elkaar heeft gekregen, is dat ik deze keer niet hoofdzakelijk geabsorbeerd heb. Dit is normaal mijn default-stand. Ik denk altijd dat ik alle informatie toch wel in mijn hoofd heb zitten. Niet dus. Nee, dit keer ben ik daadwerkelijk aan de slag gegaan met alle 7 stappen. Ik heb mijn ‘Why’ ontleed tot op het beenmerg. Ik ben met twee de p’s, planningen en post-its, in de weer geweest. En ik heb zowaar een marketing- en salesfunnel op papier in elkaar geklust. Ik heb alleen om de sjabloon van de funnel hartelijk gegrinnikt. Die twee strepen die de funnel moesten voorstellen, krijg ik zonder Femke’s hulp ook nog wel op papier.

Recensie-Winstegevende-Plannen-Planning-Dymph-Neeteson

Superpower

Dat Winstgevende Plannen me ‘aan’ gezet heeft, is dan ook meteen de superpower van dit boek. En dat ik op aanraden van Femke met plakkers en schema’s aan de gang ben gegaan, draagt alleen maar bij aan het plezier (ja, je  leest het goed), het overzicht en de voldoening. Natuurlijk zijn hier ook apps voor, maar dit is zoveel leuker.

Eén klein minpuntje, Femke plugt haar eerdere boek ‘Profit First’ en bijbehorende training net iets te vaak naar mijn smaak. Vanuit commercieel oogpunt heel slim, alleen zat ik hierdoor tegen het eind van het boek puberaal met mijn ogen te rollen elke keer dat ze deze weer aanhaalde. Maar maybe that’s just me.

Winstgevende plannen?

Hoe dan ook, Winstgevende Plannen is echt een fijn boek waarin kort alle stappen beschreven staan om inzicht te krijgen in of een plan de energie en het geld waard is. Mijn eerste winstgevende plan behoeft hier en daar nog wat aanvulling, maar is praktisch af. Bij mijn tweede businessidee houd ik het boekje er zeker weer naast om te bepalen of het écht levensvatbaar is. Ik ben benieuwd.

Binnenkort meer over mijn plannen…

Meer recensies van mijn hand lezen, zoals over Dé Kick Ass Code en De Vrije Adviseur? Ze hebben trouwens veel meer goede boeken bij Managementboek. Kijk zelf maar!

 

 

 

 

 

The battle of the Siris: just how funny are they?

By | Uncategorized | No Comments

So far my relationship with my Dutch Siri hasn’t been the warmest of relationships. For the simple reason that I find Siri as exciting as following the mandatory exit route through Ikea on a Saturday around noon. And not very useful. But is Siri actually that boring? And does this differ per nationality?

By the way, Siri doesn’t seem to like my mumbling much either. He complains that he doesn’t understand what I mean, often at the simplest requests. Nevertheless, Siri has been very patient and loyal. Occasionally asking for attention when accidently I touch the wrong button. My kids (3 and 5) on the other hand, love Siri. Asking him all kinds of silly questions which he patiently tries to answer. A real conversation though, is impossible.

Interesting Siri

Now I’m officially a certified conversational copywriter, my interest in Siri has been rekindled. And I find I am entitled to an opinion (more so than before). By accident I found out you can swap from a male Siri to a female Siri or vice versa. I never gave it a second thought, because he has been a male on my phone ever since I remember and that feels natural to me. But I’m wandering off…

I’m interested in humor in communication and specifically in chatbots and voice assistants. Recently I asked my network on LinkedIn if they could give me an example of chatbots with a sense of humor. Voice assistants would have been welcome too. Lots of people were tagged below my post, but nobody came back with a suggestion. Hmmm, not such an easy question apparently. So I decided to conduct my own in-depth research.

My question: How funny is UK Siri compared to NL Siri?

 

Question 1: Am I pretty?

UK Siri: I am not one to dwell on external appearances. NL Siri: I don’t spend time thinking about external appearances (this is a translation from Dutch of course).
Now this sounds like a perfectly boring answer I’d expect UK Siri to give. NL Siri on the other hand, isn’t any better either…

Question 2: Are you married?

UK Siri: I am married to the idea of helping people. NL Siri: I am married to my work.
Blegh… Okay…

Question 3: Do you have a spouse?

UK Siri: I have you, that’s enough family for me. NL: I don’t have a relationship, but drones try to pick me up often.
Alright, alright… Ok, NL Siri gets credits for trying.

 Question 4: What is your favorite food?

UK Siri: I prefer ontologies, scrambled.  

NL Siri: I think we have about the same taste.

Okay, I had to look that one up… and then decided it was lame.

Question 5: Can you tell me a joke?

UK Siri: Why does a moon rock taste better than an earth rock?

It’s just a little meteor.

NL Siri: How do you call a talking dinosaur?

A thesaurus.

UK Siri: What’s Harry Potter’s favorite way of getting down the hill?

Walking…

JK Rolling…

NL Siri: A skeleton enters a bar and says: One beverage and a mop.
After the -nth one, I desperately asked if he knew any good jokes…

UK Siri: I tried to eat a clock the other day. It was really time consuming…

NL Siri: How do you make cyber bread? With e-mail. (this is a joke that only works in Dutch -and in German for that matter- because the Dutch word for flower is ‘meel’, pronounced exactly like ‘mail’)
I guess the answer to questions number 5 is: NO.

Actually, this last ‘joke’ made me lift one corner of my mouth (when I read it againand finally got it…).

The skeleton joke we used to tell each other in primary school. I rest my case.

My (not so objective) conclusion after this extensive research: Siri’s jokes are at best not cringeworthy in either of the languages I studied. Even though he/she had all the liberty in the world to answer these silly questions in an original way. That didn’t happen. It caused a sporadical stretch of a face muscle, yes. But me, deepening my wrinkels with laughter, no.

Cheeky Siri

That’s why I plea for a cheeky alter ego for NL Siri that answers the am-I-pretty-question by quoting some lyrics from a once popular Dutch pop song: Meisje, je bent zo lelijk als de nacht, en je tanden zijn zo geel als een kanarievacht… (Literally: Girl, you’re as ugly as night and your teeth are as yellow as a canary fur…). Yeah, don’t ask.

I would laugh out loud at that one, because it’s at the least unexpected. Not so sure how well it would go down with vulnerable teens in full puberty mode though… Or Cheeky UK Siri : answering the ‘being married question’ with: “Marriage is for losers. I am SAF.” I think my Coca Cola would exit through my nostrils hearing Siri utter these words.

Maybe this is all very personal, which humor of course is, but I would enjoy talking to Siri so much more if he’d be able to occasionally surprise me with a funny remark. That would make me forgive him easily for all the times he annoys me because he doesn’t get what I’m saying or doesn’t know how to help me. Or that I would at least have the choice to switch to the Cheeky Siri when I feel like adding a little fun to my day. A Siri that answers my questions the way a standup comedian like Michael McIntyre or Drew Lynch or talkshow host Graham Norton would. Now wouldn’t that be amusing? So who’s with me? And who’s giving Apple a call?

 

Boekrecensie Content! Zuurstof voor je klanten - Dymph Neeteson

Content! Zuurstof voor je klanten van Antal de Waij: kopen of laten lopen?

By | Boekrecensies | No Comments

Hoera, het is zover! Ik heb eindelijk het boek ‘Content! Zuurstof voor je klanten’ van Antal de Waij uit (en ik kan mijn belofte aan Managementboek inlossen om een recensie te schrijven). Na het lezen van het boek zou je – volgens de achterflap – alle informatie moeten hebben om een contentstrategie te bouwen. Klopt dit? Ja, wat mij betreft wordt deze belofte zeker waargemaakt.

Het boek staat bol van de handige lijstjes en schema’s, die houvast bieden bij het opzetten van een contentstrategie. Waarom ik dan toch het woord ‘eindelijk’ gebruikt heb? Omdat het boek – juist door deze lijstjes en schema’s – niet eenvoudig wegleest. Je moet goed je aandacht erbij houden om de schema’s te begrijpen en om bewust te registreren welke waardevolle voorbeelden Antal allemaal geeft.

Gedoseerde Content!

Ik heb het boek echt in stukjes moeten lezen en dat terwijl het een onderwerp is dat mij als (content)marketeer buitengewoon boeit. Toegegeven, ik had toen ik het boek ontving weinig tijd, waardoor ik genoodzaakt was om het in kleine stukjes te lezen. Ik was veroordeeld tot lezen op de fiets in de sportschool of ’s avonds voor het slapen gaan nog even in bed. Dit zijn ongeveer de enige plekken waar ik toekom aan lezen… Er lekker inkomen is dan lastig. Nu, na mijn vakantie, kan ik vol trots zeggen dat ik dit varkentje gewassen heb. 🙂

Engagement

Mijn favoriete hoofdstuk uit Content! Zuurstof voor je klanten was het hoofdstuk over engagement. Vooral het stuk over hoe je engagement kunt stimuleren. Ik help zelf bedrijven bij het online zichtbaard(er) worden, o.a. via social media, en dit vond ik een bijzonder bruikbare lijst. Je bent gauw geneigd om een beperkt aantal opties te gebruiken, uit gewoonte of een soort ‘gemakzucht’, terwijl er zoveel meer zijn. Op deze manier help ik niet alleen mijn klanten beter, maar houd ik het ook voor mezelf leuk en afwisselend.

Ik zie content als vermogen en mezelf als vermogensbeheerder van die content.” – Antal de Waij –

Content! Zuurstof voor je klanten-recensie-Dymph Neeteson
Content! Zuurstof voor je klanten

Extra: online omgeving

Zelf lees ik nog steeds graag papieren boeken. Vandaar dat ik ook erg blij was met dit kleurrijke, gedrukte exemplaar. Ja, ik weet het, het is niet milieuvriendelijk, maar ik vind een e-boek op de een of andere manier pure armoede. Het doet voor mij af aan de beleving. En volgens mij neem ik ook minder in me op als ik vanaf mijn tablet lees. Maar dit terzijde. Tegenwoordig hebben veel (papieren) boeken een online omgeving waar je meer uitleg of voorbeelden over een bepaald onderwerp in het boek kunt vinden. Superhandig natuurlijk. Zo ook ‘Content! Zuurstof voor je klanten’. Ik merk alleen aan mezelf dat het nét teveel moeite is om tijdens het lezen van papier naar online te switchen. Best zonde, want zo mis ik allerlei nuttigs. Het zal voor veel mensen ongetwijfeld wél werken, alleen voor mij persoonlijk dus iets minder.

Voor wie

Ik kan me goed voorstellen dat het voor iemand met weinig kennis over contentmarketing een ideaal boek is, want het biedt alle handvatten die een beginner nodig heeft. Ik denk dat het voor de iets gevorderde contentmarketeer deels een bevestiging is van de al aanwezige kennis, maar zeker ook een handig naslagwerk. En -juist omdat het zo breed opgezet is- steek je er altijd iets van op. Persoonlijk had ik liever iets meer diepgang gehad bij bepaalde hoofdstukken, waaronder de customer journey. En had ik iets meer geïnspireerd willen worden. Maar die informatiebehoefte is ongetwijfeld voor iedereen, afhankelijk van zijn of haar voorkennis, anders. Ik realiseer me dat het onmogelijk is om iedereen volledig te kunnen pleasen. Maar misschien is het een idee voor een vervolg?

Conclusie

Ondanks mijn eerdergenoemde kanttekeningen, is ‘Content! Zuurstof voor je klanten’ een heel volledig boek dat ik iedereen aanraad die serieus met zijn contentstrategie aan de slag wil. Kopen dus!
Besteed je liever je contentstrategie uit? Ik help je graag.

Meer recensies van mij lezen? Dat kan! Benieuwd met welke boeken jij je kennis verder kunt uitbreiden? Er is ontzettend veel keus bij Managementboek.