‘Schrijven voor het brein‘ leert je beter gedrag te sturen

Screenshot van Word leesbaarheidsstatistieken

Enthousiaste reacties over ‘Schrijven voor het brein’ gelezen op LinkedIn, dus ik was reuze benieuwd. Gauw het boek aangevraagd en handenwrijvend zitten wachten tot het bezorgd werd. De titel alleen al klinkt uitnodigend.

Beïnvloedingsprincipes van Cialdini
Het is niet de eerste keer dat ik dit soort managementboeken lees. Automatisch zit er dan voor mij al bekende informatie in. Simpelweg, omdat de beïnvloedingsprincipes van Cialdini onmisbare informatie is als we het hebben over het beïnvloeden van menselijk gedrag. Voor mij dus geen nieuws. Maar als je hier nog niet bekend mee bent, superwaardevolle info.

Praktische tips
Nuttig vind ik de verschillende communicatiestijlen van je lezers en de tips hoe je hierop inspeelt op je website. Ik houd van praktisch. Ik heb meteen een andere tip uit het boek toegepast. De schrijvers adviseren korte zinnen en korte woorden te gebruiken als je schrijft voor het web. Gemiddeld 10 woorden per zin en 6 tekens per woord.

Ik let al op zinslengte en toegankelijk taalgebruik. Ik zet dan ook resoluut extra punten in mijn zinnen. En ik laat komma’s met evenveel gemak verdwijnen als Hans Klok zijn assistentes. Dus ik denk dat het wel goed zit met het blog dat ik aan het schrijven ben. Ik wil het alleen zeker weten. Daarom heb ik Word op hun aanraden zo ingesteld dat ik dit kan controleren. En wat blijkt? Gemiddeld 10,6 woorden per zin. En 5,7 tekens per woord. Ik reken het goed. 😁 Deze functionaliteit ga ik vaker gebruiken.

Ook de Neuromarketingcode is een handig model. En tegelijk een reminder waaraan mijn teksten moeten voldoen als ik gedrag wil sturen. Ik zie het als een soort checklist die ik naast mijn tekst leg voor een laatste controle of alles erin zit.

En de belangrijkste tip kwam misschien nog wel van coauteur Michel Rolvink: het is een doeboek. De theorie lezen is leuk, maar je moet de tips toepassen in de praktijk. Pas dan heb je er echt wat aan. Dus, hup sla aan het experimenteren met al het waardevols in Schrijven voor het brein.

Heldere lay-out
Ik vind het boek prettig vormgegeven. De bladzijden staan niet propvol. Er is genoeg afwisseling tussen tekst en afbeeldingen. En de voorbeelden die de auteurs Wim van der Mark en Martin Kranenburg aanhalen, worden geïllustreerd met passende praktijkvoorbeelden.

Eén verbeterpuntje zie ik wel: het boek is wat aan de dunne kant naar mijn smaak. Ik had nog veel meer voorbeelden en tips willen krijgen. Vooral van die praktisch toepasbare als hierboven. Misschien in deel 2?

Nog meer recensies van mijn hand lezen? Wat dacht je van: Dé Kick Ass Code van Veronique Prins? Of: Online Invloed van Bas Wouters en Joris Groen.

Ze hebben trouwens veel meer goede boeken bij Managementboek. Kijk zelf maar!

Dymph Neeteson
Dymph Neeteson
Freelance SEO Copywriter for ICT and Education | LinkedIn trainer | Content Creation | Social Media Management | Conversational Design (chatbots) | Tekstschrijver
Dymph Neeteson
Dymph Neeteson
Freelance SEO Copywriter for ICT and Education | LinkedIn trainer | Content Creation | Social Media Management | Conversational Design (chatbots) | Tekstschrijver
Screenshot van Word leesbaarheidsstatistieken

Inhoudsopgave

Deel op Facebook... Twitter... LinkedIn... Pinterest... WhatsApp...