Geweldloze Communicatie, een must-read als je ruzies wilt deëscaleren [Boekrecensie]

Meisje deinst achteruit voor uitbrander

Geweldloze Communicatie is een boek geschreven door klinisch psycholoog Marshall B. Rosenberg.
Waar zal ik eens beginnen? Met deze manier van communiceren worden oorlogen voorkomen of zelfs opgelost. Wat mij betreft is het dan ook een must-read voor leraren, politici, managers… Kortom, voor iedereen die minder misverstanden, conflicten en problemen in z’n omgang met andere mensen wil.

Ontspanningslectuur

Ik moet je wel waarschuwen, het is geen ontspanningslectuur voor op het nachtkastje. Niet als je voor het naar bed gaan half slaperig nog gauw een paar pagina’s wilt lezen om vervolgens rustig in te slapen. Begrijp me goed, het boek is prima geschreven. Alleen je hebt er wel je volle aandacht bij nodig.

Practice makes perfect

Vooral bij de oefeningen om te kijken of je begrepen hebt waar het om draait. En geloof me, die oefeningen heb je hard nodig. Er is zelfs een heel werkboek (en er zijn cursussen) aan gewijd voor als je deze manier van communiceren echt onder de knie wilt krijgen.

Ik merkte het al toen ik zelf probeerde om het woord ‘moeten’ te vermijden, want inderdaad ‘ik wil graag’ klinkt zoveel vriendelijker. Ik wilde ook minder een waardeoordeel laten doorklinken in mijn manier van communiceren. Helaas is dit inmiddels zo ingesleten, dat haal je er niet zomaar uit. Ik werd er zowat paranoia van. Je durft bijna geen zin meer uit te spreken voordat je hem uitvoerig gewikt en gewogen hebt. Niet te doen. Toch is bewustwording  al een mooie en noodzakelijke eerste stap. En ook dat sarcasme kan in mijn geval echt wel een tandje minder.

Praktijkgeval

In het begin van Geweldloze Communicatie beschrijft de auteur een case waarin hij tijdens een spreekbeurt voor moordenaar wordt uitgemaakt. Vervolgens gaat hij openlijk gissen waarom de meneer uit de zaal hem een moordenaar noemde. Dit leek mij een nogal omslachtige manier om erachter te komen waarom hij dit zei.

Ik ben ook copywriter en als copywriter probeer je vaak in niet meer woorden dan strikt noodzakelijk je punt te maken. Ik begreep werkelijk niet waarom hij deze man niet direct vroeg waarom hij dit had gezegd.

Deze vraag hield mij bezig toen ik het boek verder las. Halverwege het boek kom ik er via een andere case achter dat je dit doet omdat de spreker vaak zelf niet precies weet wat hij wil bereiken met zijn opmerking. En er zo woorden voor kan vinden. Aha! Deze info had ik graag aan het begin gehad. Nu trok ik al vrij snel de methode in twijfel, omdat ik het doel van het gissen niet begreep. Daardoor las ik dit boek toch kritischer dan de bedoeling was. Zonde. Dit had in mijn ogen eenvoudig voorkomen kunnen worden.

Voorbeelden

Ook vind ik bepaalde voorbeeldzinnen ontzettend gekunsteld klinken. Neem nu deze zin: “Kun je me zeggen of je bereid bent onze afspraak een week uit te stellen.” Ik weet niet of dit komt doordat het letterlijk uit het Engels vertaald is. Of dat hier mijn behoefte tot efficiënte communicatie weer met me aan de haal gaat. Ik zou zelf eerder vragen: “Ben je bereid onze afspraak een week uit te stellen?” of “Vind je het oké als we onze afspraak een week uitstellen?” Maar goed, misschien is het muggenzifterij. Het doet niet af aan de kern van de boodschap. Al geeft het bij mij persoonlijk dan kortsluiting…

Conclusie

Buiten eerdergenoemde kanttekeningen, is het Geweldloze Communicatie een superinformatief boek. Om geweldloos communiceren goed onder de knie te krijgen, kun je het beste een cursus doen. Ik denk dat het oefenboek alleen, niet volstaat. Omdat het best lastig is om constant op zoek te gaan naar de behoefte achter iemands opmerking.

Om dit een tweede natuur te laten worden, is simpelweg oefening nodig. Veel oefening. En geduld. Ik kan mij zo voorstellen dat het dan fijn om feedback te krijgen en te oefenen tijdens zo’n cursus. Dus: aanrader? Absoluut. Zie het boek als een introductie tot dit onderwerp. Bewustwording is  – zoals gezegd –  de eerste stap. En wees bereid om er tijd (en geld) in te investeren als je dit echt goed wilt leren toepassen.

Dymph Neeteson
Dymph Neeteson
Freelance SEO Copywriter for ICT and Education | LinkedIn trainer | Content Creation | Social Media Management | Conversational Design (chatbots) | Tekstschrijver
Dymph Neeteson
Dymph Neeteson
Freelance SEO Copywriter for ICT and Education | LinkedIn trainer | Content Creation | Social Media Management | Conversational Design (chatbots) | Tekstschrijver
Meisje deinst achteruit voor uitbrander

Inhoudsopgave

Deel op Facebook... Twitter... LinkedIn... Pinterest... WhatsApp...
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *