Schrijven voor social media, speciaal LinkedIn, lastig? Ja, omdat hét recept voor de perfecte LinkedIn-post niet bestaat. En elk netwerk anders is. Toch zijn er bouwstenen die je bericht een prima uitgangsbasis geven. Daarom bied ik je een soort LinkedIn-post template. Volg alle 14 stappen en je ziet gegarandeerd verbetering.
Wat een succesvolle post is, is voor iedereen anders. Daarbij is het succes van een LinkedIn-post van vele factoren afhankelijk. Maar grofweg heb je te maken met twee partijen op LinkedIn. Aan de ene kant heb je je lezer, aan de andere kant het algoritme. Uiteraard schrijf je altijd voor je lezer en nooit puur voor het algoritme. Dit is overigens hetzelfde als je voor het web schrijft, want Google zal zelf niks bij je kopen.
Ik begin met uit te leggen hoe je je lezer prikkelt en boeit. Daarna leg ik uit waar het LinkedIn-algoritme van houdt. Voor zover we dit weten. Uiteindelijk blijft het algoritme een ‘black box’ waar LinkedIn sporadisch iets over loslaat. En proberen we er als gebruiker chocolade van te maken.
Tips social media post
Als je alle stappen consequent volgt dan ben ik ervan overtuigd dat je LinkedIn-posts meer views en meer interactie krijgen. En dat je in het algemeen goede social media posts schrijft. Bepaalde tips gelden alleen voor LinkedIn, maar hoe je een post opbouwt is vrij universeel. Op alle kanalen gaat het om zoveel mogelijk interactie. Waarover je post, verschilt wel per kanaal en je doelgroep.
Je lezer
Voor het gemak ga ik ervan uit dat je weet voor wie je schrijft en wat je doel is op LinkedIn. Ik ga er ook vanuit dat je wilt dat zo veel mogelijk mensen je berichten lezen. Zo niet, waarom lees je dan dit blog? Zonde van de moeite. ?
Voor een succesvolle post is het belangrijk dat de inhoud aansluit op de interesses van je ideale lezer. Lezer? Ja, want bij alle berichtsoorten heb je een inleidend stukje tekst nodig, zelfs als je een video post. Daarbij is het verstandig om je video’s te ondertitelen, omdat anders de kans groot is dat je gesproken boodschap niet overkomt. Zit je kijker alweer te lezen. Ik bedoel maar.
Hieronder de 14 stappen voor goede social media posts op een rij:
Stap 1: Kies een type post
Voor welk soort LinkedIn-post je kiest is uiteraard aan jou en moet passen bij wat je wilt overbrengen. Er zijn zat mogelijkheden, maar als je afwisselt tussen de volgende types dan blijf je boeiend (mits de inhoud relevant is voor je volgers):
- Posts waarin je branchekennis deelt als recente onderzoeken of ontwikkelingen die je signaleert.
- Posts waarin je kennis deelt. Mensen zijn dol op tips en inzichten.
- Posts waarin je om hulp vraagt. Mensen op LinkedIn zijn meer dan bereid om te helpen, is mijn ervaring.
- Posts waarin je een duidelijke mening Hoe controversiëler, hoe beter je post het doet.
- Posts waarin je om een mening vraagt. Mensen delen zelf ook graag kennis en ervaringen.
- Posts met een emotionele lading. Denk aan humor, ontroering en irritatie.
- Posts waarbij je een checklist, e-book of whitepaper ‘gratis’ weggeeft. Dat ze hiervoor hun e-mailadres moeten afstaan, is slechts een klein offer dat ze natuurlijk met liefde brengen. ?
In welke vorm je dit giet: video, infograph, PowerPoint Presentatie etc., is aan jou. Het is een kwestie van experimenteren om te ontdekken welke vorm voor jou het beste werkt.
Voorbeeld van een emotionele LinkedIn-post, een boze in dit geval:
Voorbeeld van een weggever:
Dit was overigens niet in ruil voor een e-mailadres, maar mensen moesten wel eerst met mij linken anders kon ik het overzicht niet toesturen. Op deze manier breid ik mijn netwerk uit met mensen die geïnteresseerd zijn in LinkedIn en mogelijk een training bij mij willen volgen. Handig, hè?
Valt het trouwens op dat hier geen zelfpromotie tussenstaat? Ook dat mag. Wat zeg ik? Moet. Je doet jezelf tekort als je het niet doet. Maar doe het wel met mate. Anders kom je zo pusherig over en haken mensen af. Houd de 80-20% regel aan. 1 op de 5 posts mag gaan over het webinar dat je georganiseerd hebt of de nieuwe klant die je hebt binnengehaald. De rest van je LinkedIn-posts is bij voorkeur vermakelijk, inspirerend of leerzaam.
Stap 2: Schrijf een prikkelende intro
Allereerst moeten de openingsregels of titel van je bericht je lezer nieuwsgierig maken. Een bijzonder of grappig plaatje bij je post dwingt die scrolvinger absoluut tot stoppen. Maar dan is de volgende stap nog steeds: naar beneden met die duim en alsnog de intro lezen. De introductie van je social media post blijft dus belangrijk. Overigens is een plaatje geen vereiste voor een bericht om het goed te doen. Puur tekst doet het zelfs beter op LinkedIn.
Stap 2a: Zorg dat je lezers op het ‘lees meer’-linkje klikken
LinkedIn toont in de nieuwsfeed altijd maar een paar regels tekst van je bericht. Prikkelt dit genoeg? Dan zal je lezer op het ‘lees meer’-linkje klikken om je hele bericht te lezen. En gefeliciteerd, je hebt een belangrijke hindernis overwonnen. ? Het is zelfs win-win, want voor het algoritme is het een teken dat je bericht interessant genoeg is om verder te verspreiden.
Stap 2b: Zorg voor een pakkende opening
Openingen zijn er in alle soorten en maten. Maar om je een beetje houvast te geven:
- Mensen zijn dol op titels die beginnen met ‘hoe’ of ‘waarom’. Kijk wel uit dat het niet te clickbait-achtig klinkt dan kan het mensen juist afstoten. Maar pas je het goed toe, dan trek je de mensen als een magneet je post in.
- Mensen zijn dol op lijstjes.
- Zeven tips voor een goed ingevuld profiel.
- Drie dingen die dagelijks moet doen op LinkedIn.
- Tien manieren om op te vallen op LinkedIn.
- Zinnen waarin ‘deze’ of ‘dit’ verwijst naar iets dat je pas leest als je op de ‘lees meer’-link klikt.
- Dit is hoe het LinkedIn-algoritme werkt.
- Op deze manier krijg je meer profielbezoeken.
- Dit is wat mijn cursisten van mijn training vinden.
Een paar van mijn posttitels die het goed gedaan hebben:
- Is je al opgevallen dat LinkedIn bij alle artikelen nu de verwachte leestijd vermeldt? Weet je waarom ze dit doen?
- Zo zorg je ervoor dat je volgers én het algoritme van LinkedIn je bericht compleet negeren. Dit is een variant op de ‘hoe’-titel.
- 5 dingen waarvan ik zeker weet dat je die nog niet over mij weet…
Overigens doet een stellige uitspraak of verontwaardigde uitroep het ook goed. Kijk maar. Dit komt door de emotie die erin opgesloten zit. Dit wekt nieuwsgierigheid en zorgt voor herkenning.
Stap 3: Richt je post aan je lezer
Daarnaast is het belangrijk dat je het in je LinkedIn-post niet hebt over ‘ik’ en ‘wij’, maar over ‘jij’ en ‘jullie’. Dit heet ook wel ‘op de lezer gericht schrijven’. Zo voelt je lezer zich aangesproken en heeft hij het idee dat het echt om hem gaat. Dat je hem begrijpt.
Stap 4: Gebruik witregels
Hoe je je LinkedIn-post indeelt is belangrijk voor de leesbaarheid. Als mensen na het klikken op de link een ongeordende brei aan informatie zien dan haken ze af. Het is dus belangrijk dat je witruimte laat tussen je stukken tekst en zo alinea’s maakt. Dit zorgt voor lucht en overzicht.
Bij wat langere posts kun je eventueel dikgedrukte tussenkopjes gebruiken van een ander lettertype. Nadeel hiervan is dat ze voor slechtzienden slecht leesbaar zijn en bepaalde browsers ze niet goed weergeven. Maar mensen houden ervan om informatie te scannen voordat ze bepalen of ze je hele bericht gaan lezen. Geef ze die kans.
Stap 5: Gebruik duidelijke taal
Belangrijk voor het deel na de intro is dat het lekker leesbaar is. Je hebt niet al die moeite gedaan om mensen door te laten klikken naar je hele LinkedIn-post, zodat ze alsnog afhaken.
- Vermijd jargon.
- Maak korte zinnen.
- Vermijd de werkwoorden: worden, kunnen en zullen.
Ja, het ligt ook aan je doelgroep. Maar zelfs universitair geschoolde CEO’s die ’s avonds op de bank door hun feed scrollen, willen niet te veel nadenken. Houd het bij begrijpelijke taal. Dit vergroot ook de kans dat mensen die niet direct tot je doelgroep behoren, je LinkedIn-post liken of erop reageren. Zo kan deze alsnog bij de juiste persoon onder de aandacht komen.
Zie ook wat stellige taal oplevert versus twijfeltaal. A/B-testen is onmogelijk op LinkedIn. Maar ik denk dat de resultaten voor zich spreken. Wees niet bang om stelling te nemen of je mening te uiten. Goed voor de interactie en je personalbranding. Vanille-achtige types zijn er al genoeg, nietwaar?
Stap 6: Schrijf informeel
Over het algemeen doet spreektaal, oftewel schrijf zoals je praat, het goed op LinkedIn. Je wilt toch graag online het gesprek aangaan met je volgers? Maak de drempel om te reageren dan zo laag mogelijk en doe vooral niet te formeel. Dit zorgt juist voor afstand.
Kijk, werk jij bij een bank en bepalen zij voor jou dat je netjes ‘u’ moet zeggen dan heb je weinig keus. Is je doelgroep wat ouder dan zou je ook voor een formelere toon kunnen kiezen. Maar over het algemeen werkt los en informeel het beste. Ook op een zakelijk platform als LinkedIn. Daar zitten ook gewoon mensen zoals jij en ik.
Stap 7: Gebruik emoji’s
Er zijn mensen die een emoji in een LinkedIn-post niet professioneel vinden. En ik moet zeggen dat ik ze in het begin ook niet gebruikte op LinkedIn. Precies om die reden. Maar ik vind emoji’s leuk en nuttig. En nog belangrijker, het past bij mij en mijn schrijfstijl. Ze maken mijn tekst duidelijker en prettiger leesbaar.
Gebruik ze alleen wel op de juiste manier. Een rotopmerking met een knipoog erachter, is nog steeds een rotopmerking. En let op dat je niet in elke zin een berg emoji’s plakt. Er bestaat ook nog zoiets als overkill. En dat werkt averechts. Emoji’s zijn zeker niet verplicht, maar wees ook niet bang om ze te gebruiken. LinkedIn is al lang zo stijf niet meer als een aantal jaar geleden. Doe vooral wat goed voelt.
Voorbeeld van een LinkedIn-post met een aantal emoji’s erin verwerkt ter ondersteuning van wat ik wil zeggen:
Stap 8: Gebruik een call to action (CTA)
Gebruik een wat..? Het is belangrijk het om een LinkedIn-post met een call to action af te sluiten. Letterlijk is dit een oproep tot actie. Hiermee spoor je de lezer aan om een bepaalde handeling te verrichten. Zo kun je vragen om je bericht te liken of er commentaar op te geven. De kans dat mensen dit uit zichzelf doen is klein. Dus geef ze dat duwtje in de goede richting.
Ik heb gemerkt dat bij verontwaardigde posts (zie boven) een CTA niet nodig is. Mensen herkennen of voelen op dat moment dezelfde emotie en reageren spontaan. Een vraag stellen aan het eind van je LinkedIn-post is een indirecte call-to-action. Je nodigt ze hiermee uit om te reageren zonder het letterlijk te benoemen.
Het algoritme
Het algoritme van LinkedIn is die andere partij die je tevreden moet stellen. Mocht je je nu afvragen waar ik het in hemelsnaam over heb? Hieronder leg ik kort uit wat een algoritme is.
Wat is een algoritme?
Een algoritme is een wiskundige formule of regel. Het algoritme van LinkedIn bepaalt op basis van regels en jouw gedrag op het platform welke posts in jouw nieuwsfeed verschijnen. Je nieuwsfeed is dus superpersoonlijk. Hoe het algoritme van LinkedIn precies werkt, weten maar een paar mensen. Door veel gebruik te maken van LinkedIn, ontdek je steeds beter hoe het algoritme werkt. Dit helpt je om slimmer te posten. Tot ze het weer veranderen. ?
“Verandering is de enige constante” – Heraclitus, Griekse filosoof
Stap 9: Zorg voor interactie op LinkedIn
Voor het maximaal verspreiden van je boodschap heb je drie dingen nodig: likes, comments en deelacties. Dit zorgt voor meer views (bereik) op LinkedIn. Bereik is overigens niks anders dan dat je bericht in iemands feed voorbij is gekomen. Dit wil niet zeggen dat mensen je bericht echt gelezen hebben. Nu heb je aan bereik op zich niks. Maar het is wel een voorwaarde om gelezen te worden. Geen bereik = geen lezers. Van de drie reactiemogelijkheden is commentaar op je bericht het belangrijkst. Alleen op die manier komt er een gesprek op gang. Dit betekent ook dat je actief zult moeten reageren op ontvangen reacties.
Stap 10: Verleng de dwelltime
Sinds kort tellen niet alleen de likes en comments mee om te bepalen of je een goede LinkedIn-post hebt gepubliceerd. Het gaat er ook om hoe lang mensen doorbrengen op je post, oftewel, de dwelltime. Een like zonder te lezen is dan minder waardevol. Langere posts zorgen logischerwijs voor langere dwelltime.
Zelf ben ik nogal lang van stof en red ik het vaak niet binnen de maximale lengte van 1300 woorden van een post. Dat komt nu goed uit. En mensen die wel gluren maar mijn LinkedIn-posts nooit liken of reageren (en daar zijn er een heleboel van), dragen ineens positief bij aan het bereik van je bericht. Ein-de-lijk! ?
Stap 11: Gebruik passende hashtags
LinkedIn adviseert zelf om niet meer dan 3 hashtags aan het eind van je post te plaatsen. Wat voegt zo’n # toe? Dat ligt eraan welke je kiest. Het beste is om eerst te bepalen welke zoekwoorden op je LinkedIn-post slaan. Vervolgens check je in de zoekbalk van LinkedIn of een hashtag volgers heeft. Dit doe je door de bijvoorbeeld #contentmarketing in te typen. Dan zie je dat deze op het moment meer dan 636.000 volgers heeft. Goede kans dat je bericht bij mensen in de feed terechtkomt die deze hashtag volgen. Helemaal als ze een eerstegraadsconnectie zijn.
Mensen die zoeken op deze hashtag krijgen een lijst te zien van LinkedIn-posts die deze hashtag gebruiken. En mogelijk interessant zijn. Maar ook als je op deze hashtag in een post klikt krijg je een lijst met posts te zien die over dit onderwerp gaan.
Je kunt er ook voor kiezen om eens af te wisselen met hashtags die wat minder volgers hebben. Zo bereik je weer een ander publiek. Alleen hashtags zonder volgers zijn zinloos voor meer bereik. Die dienen meer als versiering of staan er voor de grap. Sommige mensen gebruiken ze om een woord te benadrukken. Door er een hashtag voor te zetten wordt een woord blauw en valt dus meer op.
Gepersonaliseerde hashtag
Ik heb zelf sinds kort een persoonlijke hashtag: #DymphdoetdrdingopLinkedIn. Als je op deze hashtag in een post klikt en hem gaat volgen dan mis je geen update meer van mij. Al moet je dit mensen wel uitleggen. In zo’n geval kun je best 4 hashtags onder je post zetten. Zorg er dan wel voor dat de laatste je gepersonaliseerde hashtag is. De eerste drie zet LinkedIn namelijk in de URL (webadres) van je post voor betere vindbaarheid.
Stap 12: Tag mensen voor wie je post interessant is
Als je denkt dat een bericht interessant is voor een bepaald persoon dan kun je die persoon taggen in je bericht. Dit doe je door het @-teken voor diegene zijn naam te zetten. Als de tag lukt dan ontstaat er een blauwe link naar die persoon zijn profiel. Deze zie je pas als je je bericht geplaatst hebt. Let op dat je er niet te veel tagt. Als mensen niet reageren beïnvloedt dit het succes van je post negatief. Het algoritme denkt dan dat de post niet interessant is.
Stap 13: Post op een gunstig tijdstip
Er zijn mensen die beweren dat het tijdstip waarop je post onbelangrijk is. Nou, guess again. Als jij post op een moment waarop iedereen ligt te slapen dan gaat er niemand op je bericht reageren. Hoe geweldig je post ook is. Voorheen was het advies om voor werktijd, rond lunchtijd en aan het eind van de werkdag te posten. Als je pas begint, kun je dit als richtlijnen gebruiken.
Stap 14: Meten = weten
Minstens net zo belangrijk is dat je gaat experimenteren om uit te vinden wat werkt binnen jouw netwerk. Heb je een internationaal netwerk dan is lunchtijd een rekbaar begrip. In mijn eigen netwerk was het zo dat rond Nederlandse lunchtijd goed werkte, maar daar kwam ineens de klad in. Toen ik ging experimenteren, kwam ik erachter dat half 8 ’s avonds op het moment beter werkt. Nu wissel ik het een beetje af.
Met meten bedoel ik dat je noteert:
-
- Welke dag je gepost hebt;
- Hoe laat je gepost hebt;
- Wat het bereik was;
- Hoeveel likes, comments en deelacties dit opleverde.
Eventueel noteer je nog het type LinkeIn-post. Kijk ook eens wie zoal je posts lezen. Vallen zij in je doelgroep? Als je dit een tijdje doet, ga je vanzelf patronen herkennen. Je zult zien dat je soms met hetzelfde aantal likes en comments de ene keer meer bereik hebt dan de andere keer. Dit heeft alles te maken met de snelheid waarmee de interactie op gang komt.
Voor een succesvolle LinkedIn-post is het belangrijk dat je het eerste uur na plaatsing, ook wel het ‘golden hour’ genoemd, zo veel mogelijk interactie krijgt. Het LinkedIn-algoritme ziet dat als een aanwijzing dat je een interessante post hebt gemaakt die in meer nieuwsfeeds mag verschijnen.
Hoe ga je viral op LinkedIn?
Voor viraal gaan op LinkedIn bestaat ook geen standaard recept. Teleurstelling nummer 2. Ik weet het. Maar als jij goed weet wat er speelt binnen jouw doelgroep. Als je laat zien dat je snapt welke problemen zij ervaren én je de juiste snaar weet te raken met je oplossing, kan het zomaar gebeuren. Oh ja, en als je deze stappen doorloopt. Maar dat spreekt voor zich. ?
Weet je nu hoe je dat schrijven voor social media moet aanpakken?
Ga gewoon aan de gang. Dat in het begin alleen je vader je berichten liket (en dan alleen als je achter zijn laptop zit en als hem inlogt), is helemaal niet gek. Maar ik beloof je dat de aanhouder wint. En jij bent een winnaar. Toch?
Wil het echt niet lukken dan kan ik je coachen door je LinkedIn-posts te redigeren en persoonlijke tips te geven. Ik kan het ook helemaal uit handen nemen. Net wat jij wilt. Bel, mail of app me gerust op: 0614573001 of dymph@virtualprofessional.nl. Dan kijken we waar je precies behoefte aan hebt.
Ik geef ook groepstraining en individuele coachingsdagen.